Stövarjakt med jägarskolan

Jakt med elever i jägarskolan

Stövarjakt mitt i teorin för Jägarskolans deltagare.

Stellan Eriksson startade upp dagen med att samla alla vid morgonbrasan. Dagen kapar frågor, ledarna ger Er svaren och tipsen vad som är bra att kunna. T.ex. Läsa
jaktkartan, komradio, se vad passen finns, tolka spår.

Den 17 februari hade Sveaskog genom Stellan Eriksson kallat till en  aturupplevelsedag med stövarjakt, för de som nu läser in teorin i Jägarskolan. Det hela ägde rum på Sveaskogs marker, norr om Hooks Herrgård, där det sydsvenska höglandet i det närmaste klär sig i en Norrländsk skepnad.

Totalt samlades ett 20-tal nya Jägare från två studiecirklar, Nässjö Jaktvårdskrets
och Hookortens Jaktvårdsförening. Hundförare från Smålands Stövarklubb,
studieledare genom Jägarförbundet och Sveaskogs representant Anders Karlsson, samtliga hjälptes åt under dagen med genomförandet.

Vid ankomst samlade Stellan alla deltagare runt "morgonbrasan" och förklarade syftet och målet med dagen. Som alla vet, är utgången av nästan all jakt oviss, varför Stellan hade lagt upp följande tråd för dagen.

Alla skulle få chansen att se en rådjursren stövare arbeta och med lite tur kanske
få se eller ta ett kort på ett drevdjur eller annat vilt som dyker upp. Detta
för att deltagarna ännu inte är klara med sina Jägarexamensprov, det kommer att
avklaras innan det nya Jaktåret börjar.
Alla skulle få ställa frågor till Hundförarna runt jakt och natur i allmänhet och
till en stövare jägare i synnerhet. Alla skulle få ett tillfälle att umgås och utbyta erfarenheter under trevliga former. Alla uppmanades att ta med kamera, fototävling för bästa bild var utlovad denna dag. "Jakten" inleddes traditionellt på bästa stövar jakts manér, kaffe och lite skrönor. Alla lyssnade andäktigt när jaktformen som sådan presenterades, tillsammans med annan värdefull kuriosa. Efter denna genomgång visste alla bl.a. att fälla bytet inte alltid är det viktigaste och att Haren faktiskt har en trofé. Nu var stämningen och förväntningarna höga och alla sugna på att komma ut i området. Deltagarna fördelades på tre sammanhängande områden, med lika många hundförare och ledare. Det tog inte lång tid innan det hördes klassisk musik eller kalla det stövarmusik, inom området. Inom loppet av en timma var det Räv och Hardrev som höll deltagarna varma i brasans frånvaro.

Hur man löser ett avhopp fick Stövarnäsan visa prov på, bilden Mörråshagens Bingo i ett uppdrag han älskar.

Deltagarna fick nu lära sig att lyssna och följa drevet och fundera på hur drevet skulle
förflytta sig, det var inte så bråttom att ta sig till pass, men kameran
"Laddades" samt att några fick turas om att passa under uppsikt.

Lunchsamling runt brasan och det erbjöds
grillat. Under denna samling presenterade Anders Karlsson Sveaskog, hur det går
till att arrendera mark, vart man vänder sig och allmänt om Sveaskog.

Deltagarna fick berätta om sina upplevelser under dagen och "mentorerna" fick svara på frågor. Tiden gick i ett rasande tempo, den gör det när man har det trevligt,
och redan kl. 15:00 var det dags för en av cirklarna att beträda det mer
teoretiska rummet, då det var dags för en ordinarie studieträff.

Studieledarna var med och var en tillgång för såväl arrangören Sveaskog som för Jägarskolans deltagare.

Under dagen blev det två rävdrev varav ett som gick i gryt samt två Svenskhare drev.
Jakt inom samtliga områden och de tre stövarna presterade bra drev. I skrivandes stund har ingen vinnare i fototävlingen utsetts, fotona som togs är nu på väg in per mejl. Vid avslutningen ställdes frågan om dagen, man var överrens om att detta var ett mycket bra initiativ, samt arrangemang och en härlig Naturupplevelsedag väl värd att minnas. En utvärdering ska nu göras av såväl deltagare som arrangören, för att se om denna dag ska erbjudas kommande årsgrupper som läser Jägarskolan, detta är ganska
troligt då dagen gick rätt in i hårddisken.

Kan det vara klokt att föreslå att man ska börja med småviltsjakt med hund, när det
finns 16 taggade Älgtjurar och sextaggade Råbockar samt Vildsvin på 150 kg att
skjuta, naturligt vis är det rätt att börja med småvilt innan man går vidare mot de större vilda djuren ville dagens ledare gärna förmedla.

Foto och text Lars Petersson o Stellan Eriksson.

2013-04-30 2018-10-23