Jaktskyttegruppen / Länsskyttegruppen - Svenska Jägareförbundet

Jaktskyttegruppen / Länsskyttegruppen

I länet finns en jaktskyttegrupp som tillsammans med skjutbanorna i länet arbetar med skyttetävlingar, provledarutbildningar och mycket mer.

Klicka här >>  för mer information om medlajer.

Vi kan nu här presentera jaktskyttetävlingarna för 2021

Tävlingsskyttet 2021.jpg

Jaktskytteprogram 2021.pdf

Nu räknar vi med att jaktskyttetävlingarna kommer att kunna genomföras som planerat Vi följer fortsatt folkhälsomyndighetens rekommendation och skulle deras bedömning av läget ändras kan tävlingen komma att ställas in.

Gunnar Lindblad har ordet.

Alla våra utbildningar i SJF har varit svåra att genomföra under året pga. Covid 19. Utomhusaktiviteter som skytte är nog det som vi i första hand kan komma igång med.

Många jägare är nu sugna på att komma igång med skyttet igen. Om ni behöver stöd och tips så hjälper skyttegruppen gärna er med detta

Förmågan att hantera de vapen vi använder vid jakt är vital, och självklar för oss jägare.

I länet har vi ju också framstående skyttar som år efter år leverera fina resultat på nationella tävlingar. Låt er inspireras av dessa. Träning ger färdighet!

Gunnar Lindblad

Ordf. F-län

Skytteansvarig Lars Gustafsson har ordet.

Brev till länets skyttebanor och skytteintresserade medlemmar i Svenska jägareförbundet.

Med tanke på årets pandemi och vad det har inneburit för oss alla och vår skytteverksamhet kommer vi inte att bjuda in till vår traditionella årliga träff. Däremot skriver vi detta brev som ni gärna får yttra er över om ni har några synpunkter eller vill ge förslag på utökad verksamhet. Dock senast den 30/11.

I år har det trots restriktioner gått mycket bra för våra tävlingsskyttar i länet, bland annat sköt de till sig ett guld i lagtävlan på >>JägarSm<<.  Länsskytteprogrammet 2021 bifogas i en separat fil och är egentligen en direkt överflyttning från alla inställda tävlingar 2020. Till er som planerar genomföra jaktstigar under 2021 kan vi hjälpa er att lägga upp er tävling i länets kalender på hemsidan och på länets Facebook sidan. Kontakta Håkan Eifel på mail till hkannjvk@live.se.

Vi önskar att ni genomför kursen >>JaktskyttetsABC<< och använder våra utbildade skytteinstruktörer. Vid behov av särskilda instruktörutbildningar kan ni vända er till Benny Nilsson och ta hjälp av våra länsskytteinstruktörer Stefan Hoof och Niclas Olofsson.

Vi tycker att vildsvinsskyttet är jätteviktigt och vill gärna se att träningsmöjligheterna till vildsvinsskyttet ökar. Länsföreningen betalar 100 kr av provagiften till banan för de som skjuter minst en godkänd serie jaktåret 20 – 21. Tyvärr klarar inte alla banor att genomföra >>vildsvinspasset<<. Därför planerar vi att genomföra en medlemsträff eller alternativt minimässa under våren med inriktning på tema år vildsvin, där alla som vill kan skjuta vildsvinspasset. Vi kommer även fortsättningsvis ordna med utbildningar i >>SäkB<< och utforma dem i samråd med er efter rådande omständigheter.

Vi hoppas på ett bättre skytte-år 2021 där vi kan återgå till det normala.

Ta väl hand om er.

Länsskyttegruppen

Genom

Lars Gustafsson och Håkan Eifel.