Fotograf: Bengt Olsson / Mostphotos

Rekommendationer till Jägarna inför hösten 2023 års älgjakt.

Jägareförbundet Jönköpings län ger här sin syn på älgstammens allvarliga situation och på hur vi kan fortsätta förvalta älgstammen i länet.

Fotgraf Britta Gust privat 2023

Till älgjägarna i Jönköpings län.

Att tänka på

Den varma och torra våren har gjort att kalvarna är små och ett stort antal har inte överlevt. Viktigt att inrikta jakten på små kalvar och hålla minst 65% kalv i avskjutningen. Avskjutningen på vuxna skall inriktas på små djur. För kanske de flesta områden, särskilt mot bakgrund av inledande sommarväder, krävs nu endast avskjutning av kalv.

Det är de älgar som finns kvar efter jakten som är av betydelse för stammens utveckling.

Sammanfattning / Mål för Länet

• Hög andel kalv i avskjutningen. Minst 65%. Var rädd om kroppsstora kalvar.
  • Inrikta jakten på kroppssmå älgar och svagare individer.
  • Minimera uttag av större tjurar. Mål på 40 % tjur i vinterstammen.
  • Använd älgobsen som verktyg under jakt för att checka om det stämmer med Era förvaltningsplaner, till exempel minskat eller ökat uttag.
  • Utnyttja hela jakttiden så att produktiva och livskraftiga älgar blir kvar i vinterstammen

Till sist att tänka på

Klokt användande av älghundar är nödvändigt.

Vi måste nu alla hjälpas åt att förvalta vårt svenska nationalvilt. Hjälpas åt att sprida kunskap och kompetens.

Jakttider

I maj 2021 beslutade regeringen om nya jakttider. Beslutet innebar en tidigareläggning av jaktstarten till ett fast datum den 8 oktober.

• 8 oktober till 31 januari (ingen februarijakt). Gäller älgskötselområden och licensområden.
  • 8 oktober till 12 oktober gäller för oregistrerade områden.

Nyttja hela jakttiden. Notera att det inte är tillåtet att jaga älg i februari månad och därmed får man inte heller släppa hund i februari. Att jaga med förstånd och att sätta etiken i första hand är viktigt för jaktens framtid och för viltets bästa. Detta gäller även hundanvändningen under hela säsongen.

Älgobs

Det är lika viktigt som alltid att samma dag rapportera älgobsen. Vi redovisar observationer av älg under de sju första jaktdagarna inom de 30 första dagarna från jaktstart. Viktigt med daglig rapportering för att snabbt följa utvecklingen av älgstammen.

För mer information och kunskapsinhämtning klicka på:

Svenska Jägareförbundets Handlingsplan älg hittar du HÄR.
Svenska Jägareförbundets Verktygslåda för älgförvaltning hittar du HÄR.

Vid frågor kontakta:

Gunnar Lindblad                                                            Håkan Hjalmarsson
gunnar.lindblad@jagareforbundet.se                            hakan.hjalmarsson@hotmail.se
073-5449366                                                                  070-6358070

Med Jägarhälsning!
Jägareförbundet Jönköpings län