Vad ska man tänka på inför och under jakten? Tema älgjakt ger svar på detta. Foto: Madeleine Lewander

Tema älgjakt

Är du redo för älgjakten?

Under augusti ökar takten i förberedelserna inför en av årets höjdpunkter, älgjakten.
Vapen skjuts in, möten genomförs, hundar tränas och markerna ställs i ordning med pass och passröjningar.

Men vad ska man tänka på inför och under jakten? Hur fungerar älgobsen, vad menas med pottälgar och avlysningsjakt, vilket ansvar har den enskilde jägaren för att jakten genomförs på ett bra sätt och hur ska jaktledaren styra jakten så att jaktlaget blir nöjda? Vad menas med god jaktetik och vad gäller vid påskjutning och eftersök och vem tillfaller älgen? Hur ska vi tänka nu när älgstammen sjunker om vi vill ha en bra älgstam och bra älgjakt kommande år?

Frågorna och funderingarna runt älgjakten är många, nu finns chansen att få svar. Jägareförbundets jaktvårdskonsulenter finns på plats under kvällen för att svara på frågor och för att ta emot idéer och synpunkter.
Denna kväll inleds med en kortare föreläsning men är i huvudsak ett forum där man kan få svar på de frågor man har.
När du har anmält dig på denna temakväll så kommer du att få ett mail där du kan fylla i dina frågor i förväg och skicka in som du vill ha svar på. Men det går lika bra att ställa frågor under denna kväll.

Köpvillkor >>

Filter

Sortera

Län