Förbundsnyhet

Synpunkterna från Svenska Jägareförbundet kan sammanfattas med tre ord: Oetiskt, motsägelsefullt och onödigt. Foto: Leonid Eremeychuk/Mostphotos

Förbundet sågar drönarförslaget – oacceptabelt

I Svenska Jägareförbundets remissvar till regeringen, som rör förslaget att tillåta drönare vid skyddsjakt på eget initiativ, riktas hård kritik. Förbundet pekar bland annat på sakfel, att promemorian bryter mot vedertagen jaktetik, bristande konsekvensanalys och att förslagen är motsägelsefulla.

2024-10-01

Promemorian från regeringen rör framför allt två frågor kopplat till skyddsjakt på vildsvin. Det ena förslaget vill göra det tillåtet att använda drönare vid skyddsjakt (på eget initiativ).
En sak som förbundet reagerar mot är den bristande konsekvensanalysen. Metoder och verktyg som endast skulle vara tillåtna för vildsvin tillåts idag regelmässigt vid skyddsjakt efter andra viltarter. Regeringen har bland annat inte beaktat vilka konsekvenser som inträffar när vildsvin förknippar drönare med fara och hur detta kan inverka mot önskemålet att använda drönare vid inventering.

Därtill reagerar förbundet mot att regeringen först ger ett uppdrag till Naturvårdsverket att utreda behovet av ytterligare hjälpmedel för att effektivisera förvaltningen av vildsvin. Därefter tar man tillbaka uppgiften och går själv ut med ett förslag som är framhastat och inte håller tillräcklig kvalitet.
Det andra förslaget rör avståndsgränsen till gröda – vid skyddsjakt på eget initiativ.  Förbundet kan se en logik i att ändra avståndet, men riktar samtidigt kritik till hur förslaget är skrivet. Synpunkterna från Svenska Jägareförbundet kan sammanfattas med tre ord: Oetiskt, motsägelsefullt och onödigt.

Läs remissen här