Värmland

Skjuten varg i Värmland 2015

En av första jaktdagens skjutna vargarna i Värmland. Foto: Lennart Johannesson

Fem vargar sköts första jaktdagen i Värmland

Fem vargar sköts under fredagen när vargjakten inleddes i Värmland. Fyra av vargarna sköts i Gårdsjöreviret och en i Kläggenreviret.

2015-01-16

– Trots svåra förutsättningar med ett sent klartecken för jakten kunde vi under fredagen genomföra flera lyckade jakter i länet. Att vi lyckas skjuta fem vargar första dagen är ett resultat av engagerade jägare och många vargar i reviren, säger Jägareförbundets länsordförande Lennart Johannesson.

När de juridiska kvarnarna malt ännu ett varv gav kammarrätten klartecken för licensjakten på varg i Värmland och Örebro län. Jaktledarna i Kläggen, Medskogen, Gårdsjö och Forshaga fick sent på torsdagskvällen besked om att jakten kunde starta redan på fredagsmorgonen. Ett intensivt spårarbete inleddes redan under natten. När jakten startade fanns ringade vargar i flera av reviren.

Boo Westlund

Fyra vargar fanns i norra delen av Gårdsjöreviret och redan på förmiddagen sköts den första vargen mellan Östra Ämtervik och Ransäter. En stund senare fälldes ännu en varg i samma område.

I södra delen av Gårdsjöreviret ringades fem vargar och den första vargen, en vuxen hane, sköts. En stund senare fälldes en hanvalp i samma område och ytterligare tre vargar var synliga för skyttarna.

Under eftermiddagen sköts en varg i Kläggenreviret.

– Under veckan som gått har frustrationen varit stor bland våra medlemmar och andra jägare i länet. Det enda positiva är väl att många som inte jagar har förstått att vargfrågan också är en fråga om möjligheten att genomföra demokratiskt fattade beslut. Vargjakten har blivit en demokratifråga. Många börjar inse att vi inte kan ha en situation där riksdag, regering, Naturvårdsverket och våra länsstyrelser fattar korrekta beslut som sedan stoppas i rättsväsendet, säger Lennart Johannesson.

Själv deltog han i vargjakten på södra delen av Gårdsjöreviret

– Vi hade fem eller möjligen sex vargar i området. Med lite tur hade vi kanske kunnat skjuta fyra av vargarna, men vi får vara nöjda med två och ta nya tag.

Plusgrader, regn och hård blåst kan försvåra jakten de närmaste dagarna. Barmark i stora delar av det södra jaktområdet förhindrar spårning och lyckad jakt.

– För de som jagar i norra Värmland kan det istället vara positivt. Där har man haft problem med allt för mycket snö, nu kanske den sjunker ihop lite så det blir lättare att jaga, säger Lennart Johannesson.

Föreningen Nordulv överklagade under fredagen kammarrättens beslut som gav klartecken för jakten. Högsta förvaltningsrätten hart nu frågan på sitt bord.

- Jag skulle bli väldigt förvånad om de ens får prövningstillstånd, men när det gäller vargjakt är allt tydligen möjligt. Nu har vi klartecken för att jaga och då ska vi ta chansen, säger Lennart Johannesson.

Fredagens lyckade jaktstart innebär att det nu återstår 19 vargar på licensen.