Värmland

Resultat Länsmästerskap eftersök 2023, Jägareförbundet Värmland

2023-07-09

Resultat Länsmästerskap eftersök 2023, Jägareförbundet Värmland

Söndagen den 2 juli arrangerade Jägareförbundet Värmland tillsammans med Eda Jaktvårdskrets Länsmästerskapet i eftersök i Skönnerud, Koppom. Samlingsplats var vid slaktboden i Skönnerud.

Reglerna är så att det är vinnande ekipages hemmakrets som får arrangera nästa års mästerskap.

8 ekipage var anmälda och samtliga kom till start. Vid årets LM användes tvådomarsystem, där man lägger spår och dömer tillsammans två och två. Detta är ett mycket rättvist bedömningssystem som ofta används i större viltspårsammanhang.

Nytt för i år var också en skjutstation där hundförarna skulle skjuta 5 skott på en stillastående rådjursfigur med gevär i kaliber 22.

Vi hade bra väder med lägre temperatur och lite regn på morgonen så förutsättningarna såg väldigt bra ut för hundarna. I år var markerna dessutom med lite mindre med vilt än vad det var i Karlstad förra året.

Tävlingen har olika delmoment som poängsätts allt eftersom provet fortgår. Hundförarna får en historia berättad för sig om hur påskjutningen har gått till och sedan ska hundföraren ställa frågor till skytten och därefter besluta hur eftersöket skall genomföras. Sedan så bedöms hur hunden reagerar på skott, spårarbete och samarbete mellan hund och förare.  I år tillkom ju även som nämnts också ett skytteprov för förarna.

Hundförarna genomför också ett skriftligt prov med frågor som rör eftersök, hundar och jakt. På kollegiet sammanställs sedan all poäng efter genomgång av alla hundar och förares prestationer.

Årets glada vinnare blev Christel Newborg med duktiga Labradoren Full Blast´s Jinnie som tävlade för Arvika JVK. De fick 218 poäng av maximala 226 poäng. Enligt en av domarna så var det den bästa hund han någonsin dömt. Full pott på spårningen och mycket bra poäng även på samtliga övriga delmoment avgjorde vinsten.

God tvåa blev det inte helt okända ekipaget i viltspårstävlingar, Karin Björck med Labradortiken Wild´n Beauty´s No Problem ”Hilda”, Karlstad/Hammarö JVK med 209 poäng. Full pott på spårningen och också bra på teorifrågorna men lite mindre med poäng på skyttet än ettan avgjorde placeringen.

3:a blev Christer Jansson med Norsk Älghund Gråtiken Pottmyras Azzi, Eda JVK på 206 poäng.

4:a Petra Persson med Blandrasen Zorro, Kil/Forshaga JVK på 198 poäng.

5:a Lennart Carlsson med Norsk Älghund Gråhannen Blomskogens Krut, Årjängs JVK på 179 poäng.

6:a Roland Malmgren med Basset Fauve De Bretagnetiken Nimrods Solbrud ”Siri”, Sunne JVK på 157 mpoäng.

7:a Pernilla Karlsson med Norsk Älghund Gråtiken Erättären Rajka, Säffle JVK på 155 poäng.

8:a Elin Jireskog Krave med Strävhåriga Normaltaxtiken Sönnarönas OM Rut, Grums JVK på 148 poäng.

Vi Gratulerar vinnarna och övriga placerade till mycket bra resultat! Bra kämpat!

Vinnaren är inbjuden att starta på regionsmästerskapet den 1–2 september som i år går hos oss på Jägartorpet. Vi önskar vårt ekipage lycka till där!

Stort tack för ett mycket välarrangerat länsmästerskap till alla domare, figuranter och till Eda JVK, med ordförande Andreé Brask i spetsen som ordnade kokkaffe med dopp, grillad korv, goda hamburgare med tillbehör och dricka till alla, samt var den som basade för de mycket fina sponsrade vinsterna och som också var prisutdelare. En jättestor eloge också till Per-Erik Jansson som fixat all planering av spåren, Lars-Göran Lindahl med medhjälpare som skötte om skytteprovet. Nu ser vi fram emot nästa års länsmästerskap som då arrangeras av Arvika JVK.

Carina Olsson hundansvarig Jägareförbundet Värmland