Blekinge

Kosläppet del två

Korvkön var stundtals lång, Foto Kent Löving

2017-04-22

Jägareförbundet  Blekinge, JFB, deltog i kosläppet i Bräkne Hoby. Det var mycket folk, det talades om ca 4000, enligt arrangörerna. I JFB monter kunde man prata med volontärerna från länsförening och kretsar. JFB ambition var naturligtvis att värva medlemmar samt att visa upp oss och tala om vad vi gör. Vilket är svårt att utvärdera eftersom vi inte hade möjlighet att via nätet skriva in sig. de som var medlemmar kom för att prata lite om allt möjligt, trevligt. De fick med sig en bärkasse/sittunderlag som vi hoppas de skall använda när de handlar sina dagligvaror och därmed sprida loggan.

Inne i tältet fick man skjuta med vår skyttesimulator. Mycket populärt! Men svårt tyckte de flesta. Vi som har detta som hobby vet att det är svårt. Träna!

Vi grillade och sålde viltkorv med bröd och dricka, till ett billigt pris. Inte för att öka kassan  utan för att få folk till oss. Även detta var uppskattat.Stundtals var köerna långa men kl 1100 när korna släpptes ut var det tomt. Då kunde vi ta en korv och koppla av en stund. Sedan brann det av igen!

En annan station som lockade var vår samling av horn och skinn. Här var det många som ville klappa och prata. Det är i och för sig inte förvånande att dagens ungdom och även vuxna inte känner till hur våra djur ser ut. Speciellt inte när man bara ser pälsen. Även bajsen från vår vanligaste djur fick många att rynka på näsan. Speciellt det tio år gamla rävbajset som besökarna fick lukta på….

Dagen innan hade vi samma uppläggning, förutom korvförsäljning, för länets förskole- och lågstadieklasser som ville besöka lantbruksskolan. Här var det fart och fläkt! Dessa härliga ungar hade hur många frågor och synpunkter som helst! Alla som varit i detta eldorado vet att när dagen är slut och tystnaden lägger sig så uppskattar man lugnet. MEN, man är glad över  att ha fått samtala med vår framtid.

Att vara med på mässor och utställningar som inte vanligtvis riktar sig åt jägare utan allmänheten är något som JFB sätter stort värde på att delta i. Här träffar vi vanliga människor som i dagens urbana samhälle kanske bara ser djur på TV, kött i köttdisken och som får åsikter som riktar sig mot jakt och viltvård och som därefter får en skev uppfattning om vad som sker i naturen. Här har jägarna en uppgift - delta i samhällsdebatten, berätta vad vi gör och varför.

Därigenom kan vi få en högre acceptans och förståelse för natur-och viltvård.