Blekinge

Kretsnytt

Här hittar du kretsnytt. En information från Ronneby norra jaktvårdskrets.

2017-04-18

KretsNytt Jägareförb. Ronneby Norra JVK april 2017

Här kommer årets upplaga av kretsnytt med lite aktuell information om kommande aktiviteter inom kretsen inför stundande säsong.

Medlemsutveckling Vi minskade med 1 st under 2017 och var per 31/12 210 st. Hittills i år har vi ökat med 2 st och är nu 212 st. Det är viktigt att vi vågar fråga våra jaktkamrater och jaktgrannar om de vill vara med. Gör vi inte det kan det lätt bli så att de glömmer bort det hela. Alternativen som finns idag är: vuxen med tidning och förmåner 600 kr, vuxen utan tidning med förmåner 300 kr, stödmedlem med tidning utan förmåner 300 kr och ungdom med tidning 300 kr. Ungdom är man till och med det år man fyller 25 år.

Inrapportering viltövervakning Så är det dags för era rapporter över förra säsongens avskjutning. I år hjälps vi åt Marcus Näslund och Ebert M. Skicka rapporten till Marcus Näslund Humlamålavägen 34 37012 HALLABRO. Oavsett jaktresultat vill vi ha in rapporten. Rapporten är viktig för att kunna följa viltstammarnas utveckling. Målet är att nå minst 50 % av arealen inrapporterad.

Hundkurs för ungdom Vi började  2015. Träna din hund med andra ungdomar. Lär dig och din hund olika moment; så att ni får glädje av varandra. Även ni som inte har hund är självklart välkomna. Kursen börjar lördag den 13:e maj kl. 10.00. Plats Smemåla Hallabro. Anmälan görs till Inge Berggren tele: 070-8521745. Anna Eriksson 070-9626019.

Kretsmästerskap i eftersök Årets tävling genomförs söndagen 21:e maj i Smemåla Hallabro. Införtävlingen ordnas träningstillfällen följande söndagar 23/4, 30/4 och 7/5 med början kl.10,00.  Segraren får representera kretsen i länsmästerskapet senare på försommaren. Anmälan görs till Inge Berggren tele: 070-85 21745 . Anna Eriksson 070-962 6019.

Företagsmässa Eringsboda Brunn 6:e maj. Där ses vi.Vi möter upp med luftgevärsskytte till de yngre som får prova på. Vi har hunduppvisning med lydnad och apportering.  Visning av rovdjurslådan. Tipstävling med chans att vinna pannlampa. Tid kl. 10.00 – 15.00. Väl mött.

Övningsskytte inför älgjakten lördag 19/8 kl. 9,30- 14,00. Vi forsätter för 4:e året med övningsskytte på älgbanan i Stengrepen. Tävlingen genomförs i år individuellt och består av 2 olika skjutmoment. 4 skott på stillastående på 50 meter, 4 skott på älgskyttebanan varav 2 stillastående och 2 rörligt mål. Priser lottas ut till 3 st. deltagare.  Det är viktigt att så många som möjligt tar tillfället i akt att träna, det ger en trygghet till jaktledarna, några krav på resultat ställs inte. Även i år de som vill skjuta älgdekalen får denna möjlighet. Tänk på att detta är en trygghet för jaktledaren, borde var ett krav i samtliga jaktlag. Startavgift 20kr. Älgdekalen 50 kr.

Gemensamhetsjakter på vildsvin med hund. Datum och antal gånger ber vi att få återkomma med. Vi lägger ut på hemsidan till hösten.

Kronhjortsbrunst på Eriksberg. Vi siktar på att få till en kvällsövning för våra ungdomar 1:a söndagen i september tillsammans med Tingsryd JVK. En upplevelsekväll när kronhjortsbrunsten är som intensivast. En kväll med mycket brölande och klapprande i hornen. En upplevelse som få får vara med om i den fria naturen. Vi planerade för detta förra året men fick tyvärr återbud i sista minuten. Speciell inbjudan kommer.

Ungdomsjakt Det är tradition att vi ordnar harjakt med stövare för våra ungdomar annandag jul i Siggamåla Tjurkhult. Så blir det också i år. Vi återkommer med inbjudan när det blir så dags. Ansvarig som vanligt Lasse på telefon 0708-123661

Rådgivning grödor viltåker. Ni som har för avsikt att så viltåker i vår kan med fördel rådfråga kretsens sakkunnige i detta. Per Pettersson Stärkamon tel. 0457-454063. Ettåriga grödor, fleråriga grödor, till vilka viltslag de lämpar sig bäst osv. Vi planeraren ”såkväll” den 29:e maj i Tjurkhult hos Mikael Lönnqvist. Datum läggs ut på hemsida och Facebook

Jaktresa till Polen. Om intresse finns engagerar vi oss i att tillsammans med Diana Jaktresor  ordna en jaktresa 2019 ev. 2020. Det kan bli ditt livs jaktresa. För att resan ska bli av är minsta antal 14 st. deltagare. Planerar vi flera år innan är det kanske lättare att det blir av. Om du är intresserad så hör av dig. När vi har tillräckligt många intresseanmälningar ordnar vi ett informationsmöte där reseledaren kommer och förevisar olika alternativ. På länken nedan kan ni läsa en del själva om alternativen.

Intresseanmälan till ebert.martinsson@sodra.com  eller tel: 010-4716137

Mailadresser och sms. Vi har under flera årbett er om er mailadress, vi har kommit långt med detta. Vi når nu ca 170 av våra medlemmar via mail. Vi söker också möjlighet att nå er med sms på ett smidigt sätt för korta meddelanden. Ni som fortfarande får kretsnytt via posten kan lämna er mailadress (om ni har) till Ebert Martinsson ebert.martinsson@sodra.com   så lägger vi upp er på listan också.

Vi i styrelsen hoppas på en jaktsäsong med många trevliga stunder i naturen och att ni möter upp på de aktiviteter som vi ordnar.

Ebert Martinsson 010- 4716137              Lars Svensson 0708-123661

Anna Eriksson 070- 9626019                    Jimmy Svensson 073-5431188