bakgrund

Blekinge

Edvind Johansson som startade upp jaktens dag

Jaktens dag

Jaktens dag i Kristianopel samlade som vanligt mycket folk, frågan om det inte var rekord i år.

Karin Soeckmann var en av de som skötte skyttesimulatorn

2017-08-01

Jaktens dag i Kristianopel firade i år 30-års jubileum. Det var Edvind Johansson som startade dagen för 30 år sedan. Mycket vatten har flutit förbi i sundet sedan dess. Det kan dock konstateras att denna dag är populär bland såväl jägare som rena tävlingsskyttar.

I år var det närmare 400 skyttar som deltog och reslultatet var blandat.

- Det är inte resultatet som behöver räknas, det viktiga är att man kommer ut och tränar inför det nya jaktåret, sa ordförande i Jägareförbundet Blekinge, Peter Nilsson.

Edvind Johansson menade att detta var nog sista året som denna dag genomfördes. Bland annat för att platsen där de alltid varit skall bebyggas.

Den andra orsaken är att det är svårt att få frivilliga som ställer upp som funktionärer, säger Edvind som nu är 85 år gammal och med ålderns rätt drar sig tillbaka.

Förutom arrangörerna, som slet med att dagens alla begivenheter skulle fungera på ett säkert och smidigt sätt så hade länsföreningen skyttesimulatorn som alltid är ett populärt inslag, främst bland de yngre. Även många vuxna tog chansen att försöka skjuta vildsvin som kom löpande.

Många uttrycker förhoppning om att jaktens dag ändå skall fortsätt, om än på annan plats. MEN, då krävs det volontärer. Här saknar vi de yngre förmågorna.