Blekinge

Foto: S-E Harrysson

Studie- och sommarresa

2018-07-10

Mörrumsåns Kron och Älgskötselområdes traditionella studieresa detta år gick till godset Christinehof där Håkan Lindgren tog emot oss. Vi fick en intressant genomgång av hur godset bedriver sina olika verksamheter som t.ex. jordbruk och skogsbruk och där jakten är en del.

Håkan berättade hur de gör för att minimera skadorna på både skog och gröda. Att använda de mindre fälten inne i skogen som viltåkrar och där även brynen är en viktig del av tillgången på foder för det vilda. Då godset har kronhjort så kom naturligtvis skogsskador upp som en fråga till Håkan. Visst finns skador men Håkan var inte säker på om den röta som förekom orsakas av hjorten eller om det beror på att det odlas gran på fel mark.

Efter denna genomgång var det dags för besök i naturen. Först åkte vi och tittade på några viltåkrar och Håkan visade även hur han använder brynen för att få fram foder till viltet.

Att fälla asp och ek på vintern som ger mycket mat var ett annat sätt. Nästa besöksmål var ett instängslat hygge som efter ca tio år åter kommer att öppnas upp.

Håkan visade att nätet mot marken viks ut från hägnet, på så sätt står t.ex. vildsvinen på nätet och kan inte böka upp det. Nästa visningsföremål var hur han placerar sina jakttorn för att få så säkra och korta skotthåll som möjligt, allt för att minimera felskjutningar. Att låta bli att ha tornen vid vägar och hyggeskanter var Håkans tips. Placera istället tornen ett stycke in i skogen så kommer djuren sakta och man kan välja ut rätt djur mycket lättare.

Har man trevligt så går tiden fort och äskots sekr. Bengt Olofsson och ordf. Andreas Ericsson tackade Håkan för en trevlig och intressant kväll på den skånska Österlen.

Vid pennan

S-E Harrysson