bakgrund

Lodjur vid Slagesnäs. Foto: A Vigren

Rovdjursträff

2018-12-03

Jägareförbundet Blekinge kallade länets rovdjursansvariga i kretsarna och spårtolkar till en träff i Bräkne-Hoby. Medverkade gjorde Länsstyrelsen i Blekinge genom rovdjurshandläggare Ulrika O Widgren, länsföreningens ordförande Linda Mattisson Olsson och rovdjursansvarig för länsföreningen Magnus Carlsson.

Även två av länets kvalitetssäkrare var på plats, Le Carlsson och Bertil Larsson.
Ulrika presenterade statistik för det gångna året och det är då särskilt lodjur som är aktuellt för vårt län. Vid det senaste årets inventeringsperiod som omfattar tiden 1 oktober till och med den siste februari så hade Blekinge 1,83 familjegrupper. Eftersom vi är ett litet län delar vi de flera familjegrupper med våra grannlän. Angrepp på tamboskap har konstaterats vid fyra tillfällen strax nordost om Rödeby och vid ett tillfälle i Eringsbodatrakten. Samtliga fall har angreppen varit på får.

Det finns ett beslut om skyddsjakt som kommer att verkställas vid nästa rovdjursangrepp. En specialtränad hund kommer då att användas så att det blir rätt djur som avlivas. Lst. kommer att vara jaktledare (Jonas Kromnov jakthandläggare) vid ev. skyddsjakt så det kommer inte att vara jägarna i området som tar hand om skyddsjakten.  Jönköpings och Kalmar län kommer med stor sannolikhet att få licensjakt på lodjur under den kommande säsongen, beslut i nov. eller dec. Bra att jakten kommer igång lite försiktigt enl. Ulrika. Le info om hur Lst arbetar med de kameror som de har utsatta på olika platser i länet, inga kameror sätts ut innan mark eller jakträttsägare säger ok till det. Myndigheter måste alltid söka tillstånd för att få använda kamera vilket inte privatperson behöver göra.

Ulrika uppmanade att vi skall info om att Lst önskar få in bilder på lo och varg, gäller hela året inte bara under inventeringsperioden. Sänder vi in bilder på spår så skall vi tänka på att fota rakt uppifrån och med något som indikera på storleken. En spårlöpa fotas i spårriktningen så det går att se spårlängd och hur djuret har rört sig framåt. Vid snö är det viktigt att det rings med en gång, för att spårningen skall bli så bra som möjligt.

När vi hittar slagna vilda djur så skall vi rapportera dessa till kvalitetssäkrana och Ulrika som ev. kan göra en lista på dessa. Vid sådana tillfällen önskar spårtolkarna att vi skall få följa med ut och få info och mer kunskap.

Den 26 sep. togs bilder på en lo familj, hona med fyra ungar i länets norra område. Tyvärr räknas inte den obsen på grund av att det inte var inom inventeringsperioden, så nu hoppas vi att dom kommer med senare under året. Låt oss nu hoppas att vi får in många obs och hjälp av att det kommer snö. Men framför allt hjälp av utomstående och att jägarna rapp. till oss spårtolkar och naturligtvis även Lst och dess kvalitetssäkrare.

Vargbesöken i vårt län har varit få, vid två tillfällen är det dokumenterat varg, en gång i öster och vid ett tillfälle i väst.

Vid pennan

Sven-Erik Harrysson