Blekinge

Foto: Bengt Gerre

En tradition som håller

Stensnäs och Elleholms traditionella rävjakt gick av stapeln för elfte året i rad.

Foto: Sven-Erik Harrysson

2020-02-11

På samlingsplatsen på Stensnäs blev det många härliga återseende men även nya kontakter.

Efter kaffe och lite mingel var det dags för genomgång av PM och gruppindelning som genomfördes av Ove Johansson för Stensnäs och Bengt Olofsson för Elleholm.

Grupperna försvann snabbt ut med sina utsättare som hade ett styvt jobb att placera ut samtliga skyttar. När alla var på plats startade de fem olika drevkedjorna sina marscher.

Det dröjde inte så särskilt länge innan de första skotten ekade men räven kom undan, men den gjorde misstaget att komma till Daniel som satt i tornet 20. Daniel rapporterade att räv ligger. Efter ett tag small det ytterligare ett skott i den norra delen av området, där två av våra danska gäster var placerade. Eftersom dom inte hade komradio blev det en spännande väntan tills de kom till återsamlingsplatsen. Det var en glad Finn Jensen som kunde visa upp en fin hanräv. Återsamlingen går alltid snabbt, det beror säkert på att det väntar härligt goda grillkorvar på grillen vid Elleholms badplats.

Ove och Bengt informerade om iakttagelserna från de olika såterna. Två rävar på parad var inte så tokigt. Efter korv och att de två skyttarna erhållit sina presenter var det dags för den avslutande gruppbilden.

Den ”danska” räven skulle efter flåning och saltning följa med till Danmark och Daniels räv skulle bli studiematerial på en ungdomsjakt dagen efter.

En mycket trevlig jaktdag var så slut, men slutordet var, ”vi ses nästa år” och då blir det dussinet fullt.

Vid pennan

Sven-Erik Harrysson