Blekinge

Jessica Svensson

Lärorik rådjursjakt

essica (hundföraren), Moa med sin Münsterländer, Ebba, Sara och jaktledaren Daniel

2021-02-10

Lärorik rådjursjakt med Blekingeungdomar

I mellandagarna arrangerade Jägareförbundet Blekinge Sydväst en av de årligen återkommande ungdomsjakterna på Karlshamns kommuns marker i Svängsta. Fyra ungdomar från länet kom och deltog i rådjursjakten. Jakten blev både lyckad och lärorik.

Jakten började med en samling vid grillelden. Dagens jaktledare Daniel gick igenom vad som gällde för dagens jakt. De fyra ungdomarna Moa, Ebba, Sara och Rickard hälsades välkomna.  Det var rådjursjakt med hagelgevär som gällde och Daniel påpekade bland annat vikten om säkra skott. Sedan fördelades passen. Ledare från Kretsen hjälpte till att ställa ut passkyttarna. Sedan var det dags att börja jakten.                                            Hundförare var Jessica och hon skulle snart släppa sin treåriga tax Gwin.   Jessica gick några hundra meter till andra sidan av en sjö som ligger i norra delen av marken. Hunden släpptes. Efter bara 5-10 minuter hördes de första skallen och efter ytterligare 10 minuters väckande var drevet i full gång. Förhoppningen var att drevet skulle gå söder ut mot området där de flesta passkyttarna stod. Det började bra, drevet gick i rätt riktning. Men efter en stund buktade rådjuret mot väster, över en bäck och in på grannmarken. Jessica som följde det hela på pejlen såg att buktningen fortsatte runt mot norr för att sedan gå öster ut rätt mot henne. Hon var kvar i planteringen där upptaget skedde. Hon tog pass i en öppning och var beredd. Rådjuret kom rätt mot henne och på 10 meters håll sköt Jessica. Det var en bra träff, det var hon säker på, men rådjuret försvann in i den närliggande planteringen. Med tanke på att det var utbildningsjakt bröts jakten och man återsamlades. Moa, en av ungdomarna, hade med sig sin Münsterländer, som man nu skulle göra eftersök med. Moa, med hjälp av sin pappa, och hunden tillsammans med Jaktledaren Daniel undersökte skottplatsen och därefter kunde eftersöket påbörjas. Det blev kort och effektivt. Efter drygt 100m:s eftersök hittades det döda rådjuret. Moa utsågs till att passa rådjuret. Det gjorde hon med bravur. Sedan avslutade Daniel  jakten med en sammanfattning av vad vi lärt oss under dagen.

Jan Elmeklo