bakgrund

Blekinge

Vårbocksjakt nej tack

Rådjursstammens framtid i södra Sverige är hotad!

2022-01-26

Pressmeddelande

I södra Sverige säger merparten av jägarkåren nej till vårjakt efter råbock. Trots detta valde regeringen att införa denna jakttid i hela landet. Man har helt ignorerat det faktum att Sverige är ett avlångt land där förutsättningar för hållbar viltförvaltning skiljer sig mycket åt. Ett generellt beslut har fattats utan att man har tagit hänsyn till förutsättningar och fakta. Ett enkelt beslut med minsta möjliga ansträngning från beslutande organ.

Rådjursstammens framtid i södra Sverige är hotad

När de nya jakttiderna spikades valde regeringen att godkänna Naturvårdsverkets förslag att tillåta jakt efter råbock den 1 maj till 15 juni i hela landet. Jägareförbundets länsföreningar i södra Sverige vill stoppa denna vårjakt. Smyg- och vakjakt på råbock på våren behövs inte i södra Sverige och skulle påverka rådjursstammen negativt. Redan före regeringens ändring har jakttiden på råbock varit så lång som fem och en halv månad, vilket resulterat i att vartannat fällt rådjur är en råbock. Sammantaget finns en stor risk att på tok för många råbockar fälls och att förvaltningen av rådjur och stammens framtid kollapsar. Bakom förslaget ligger en idé om frihet under ansvar vilket är en fin tanke men de regler vi gemensamt kommer överens om i ett samhälle ger ju också en signal om vad vi anser är rätt och fel. Jakt efter råbock på våren är inte rätt väg att gå.

- Jaktmarkerna ser annorlunda ut i söder. Vi har inte viltvårdsområden eller stora jaktlag som i norr vilket gör att vi inte kan förvalta, eller beskatta, vårt vilt på samma sätt, säger Ewert Frisk, ordförande Jägareförbundet Kronobergs län. Det är en enorm utmaning att förvalta vilt med många små fastigheter och en stor mängd jägare. Viltet är en resurs men den är inte outtömlig.

- Södra Sverige har många extremt små jaktenheter och en stor mängd gästjägare som enkom kommer för att jaga råbock. Det gör att en redan väldigt stor avskjutning av råbock kommer att öka ytterligare, vilket blir förödande säger Bill Nelson, ordförande Jägareförbundet Kalmar län.

En process har nu inletts för att försöka förmå regeringen att tänka om och ge rådjursstammen i södra Sverige en chans genom att ta bort jakttiden på bock 1 maj till 15 juni.

Kontakt:

Erica Lindquist