S Älvsborg

Foto: Lennart Appelqvist

Hög kvalitet på Råddes Jägarskola

2023-05-01

Studiecirkeln på Rådde under vintern på 20 tillfällen har lagt grunden för goda kunskaper och gott omdöme för ett tjugotal nya jägare i Södra Älvsborg.

Över 80 % klarade teoriprovet vid första tillfället och övriga klarade omprovet galant. Upplägget med teoristudier och diskussioner blandat med träning i säker vapenhantering och anläggningsövningar skapar god grund för den praktiska delen på skjutbanan. En tredjedel av kursdeltagarna är kvinnor och det är en ökande trend.

I härligt vårväder genomfördes en aktivitetsdag på Rådde där 4 ledamöter i länsföreningens styrelse tog hand om de nya medlemmarna i Jägareförbundet. Ordföranden Magnus Kelldén visade med elektronisk simulatorutrustning ”Virtual Reality Gaim” hur man kan öva skytte med kulvapen mot vildsvin, älg mm och se resultatet om man träffar eller konsekvens av dåligt skott.

Bosse Persson tränade eleverna i avståndsbedömning för grundprovet för hagelskytte mot jaktmål på marken och i fåglar i luften samt luftgevärsskytte.

Ronny Fihn ledsagade deltagarna på en bana där man tränade säker vapenhantering och hur man passerar olika hinder med vapen.

Lennart Appelqvist hade en station med klass 4 skytte med stöd mot mål, som träning inför grundprov med kulvapen. Alla deltagarna uppskattade övningarna mycket. Efter lunch med grillad korv begav vi oss ut på en skogspromenad på Råddes jaktmarker. Där blev det praktisk övning i spillningsinventering av älg samt betestrycksstudier och viltvård.

Filip Johansson, Nima Azarmehr och Daniel Jonsson bedömer om avståndet till målen är ok för hagelskytte. Bosse Persson är instruktör