Det är inte ofta en ”modern” älg tar sig in bland de största, men Thomas Rosenbergs älg från 2010 lyckades med sina 372,42 poäng. Älgen fälldes nordväst om Arjeplog i Norrbotten den 21 oktober. Det var Thomas gråhund Chicko som fick tag på älgen och det blev ståndskall. Thomas såg älgtjuren på cirka 800 meters avstånd bland småbjörkarna uppe på fjällkanten. Han tänkte att älgen skulle få vänja sig vid hunden innan han skulle smyga fram så han satte sig ned och drack kaffe. Efter en timme började han att smyga mot älgen. De sista 50 metrarna kröp han på alla fyra. Arkivfoto: Svensk Jakt/Bernt Karlsson

Älg

Många jägare drömmer om att få en stor älgtjur i kikarsiktet. Störst chans har man förstås i Norrlandslänen men även i södra Sverige fälls en hel del guldtjurar.

För att en älgtrofé ska mäta guld krävs 300 poäng, så det är lätt att förstå att Voullerimhornet från Jokkmokk var något alldeles extra med sina 420,19 poäng. Den har toppat listan över Sveriges största älgtroféer sedan 1982 och ingen annan älgtrofé har sedan dess lyckats komma över 400 poäng. I Svenska Jägareförbundets trofédatabas finns det nästan 14 000 troféälgar inmätta. Av dessa mäter cirka 3 800 guld.

Medalj eller inte?

Gränsen för medalj för älghorn är:

Brons: 250 poäng                Silver: 275 poäng                 Guld: 300 poäng

För att säkerställa att alla listor över de största troféerna är korrekta ska troféer över en viss poänggräns kontrollmätas av två trofémätare utöver den som först mätte in trofén. Denna kontrollmätning ska ske i samråd med regionansvarig tjänsteman. För älgtroféer ligger gränsen på 340 poäng.

Så mäts älghorn

En älgtrofé ska i likhet med andra troféer från hjortdjur torkas i minst en månad innan man kan få den bedömd. Bog- eller helmontage kan inte mätas. För att tjuren ska vara i medaljklass så är det framför allt utlägg och skovelbredd som ger höga poäng. Här kan du läsa mer om hur en älgtrofé mäts och bedöms.

Så mäter du in en trofé >>

Här kan du mäta dina horn

Jägareförbundet har utbildade trofémätare runt om i landet. Här kan du hitta din närmaste trofémätare. På större mässor brukar man också kunna mäta troféer.

Kontakt >>

Här kan du mäta dina troféer >>

Vad kostar det att göra en trofébedömning?

Som medlem i Svenska Jägareförbundet betalar du alltid halva priset för en trofébedömning. Läs mer här

Svenska topptroféer

Är du nyfiken på hur din trofé står sig mot andra? Här kan du se en lista över Sveriges största älgtroféer inmätta av Svenska Jägareförbundet och de största i varje län.

2024-08-14 2024-08-30