Afrikansk svinpest

- När stängslet är uppe börjar vi också sätta ut fällor för att kunna fånga och avliva så många vildsvin vi kan, säger Lars Björk, Svenska Jägareförbundet. Foto: Malin Liljeholm

Snart nytt läge med åtgärder mot svinpesten

- Vi går snart in i ett helt nytt läge med åtgärder. Hör Lars Björk, jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet och Karl Ståhl, statsepizootolog vid Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) berätta om de senaste insatserna för att stoppa utbrottet av afrikansk svinpest i Fagersta.

2023-10-17

- Vi har nu sökt av den stor del av kärnområdet och inom några veckor är staket uppsatt runt stora delar, enligt Trafikverket, berättar Lars Björk i ett inslag i SR P1.

- När stängslet är uppe börjar vi också sätta ut fällor för att kunna fånga och avliva så många vildsvin vi kan.

Enligt Lars Björk fungerar Jägareförbundets samarbete med Jordbruksverket och SVA bra och man jobbar nu tillsammans i gemensamma lokaler.

- Staketet är en av flera åtgärder. Vi följer tidigare framgångrika lösningar från ett par andra länder i Europa, säger Karl Ståhl.
Han menar att staketet stoppar vildsvinenns rörelse in och ut ur området.
- Det stoppar inte alla men minskar ändå risken för att smittan ska spridas ut.

Lyssna på hela inslaget här: