Gråsäl. Foto: Niklas Liljebäck

"Dags för säljakt!"

Licensjakt på säl kan inledas redan nästa år, anser Svenska Jägareförbundet. Naturvårdsverket har nyligen gjort bedömningen att jakt kan införas.

2013-07-19

Sälbestånden i Sverige ökar och i samband med detta ökar även skadorna för fiskerinäringen.

Naturvårdsverket fick förra året i uppdrag att utreda jakt på säl och nu gör verket bedömningen att licensjakt på säl kan införas.

- Säljakt kan inledas redan nästa år, säger Daniel Ligné, riksjaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet. Daniel menar att yrkesfiskarna är de som lider mest av sälarna men att sälarna själva kan fara illa i så stora bestånd att konkurrens om maten uppstår.

- Mätningar har visat att sälens späcklager blir allt tunnare. Maten räcker inte, säger han. Säljakt kan inledas både på knubbsälar på Västkusten och även gråsälarna i Östersjön.

- Vill vi ha sälar kvar på lång sikt måste vi jaga dem annars riskterar bestånden att krascha om några år, säger han.

Naturvårdsverket fick i uppdrag av regeringen att i samråd med Havs- och vattenmyndigheten utreda förutsättningarna för licensjakt på säl och ge föreslag på hur jakten bör utformas samt även föreslå hur skyddsjakten kan effektiviseras i syfte att uppnå beslutad tilldelning.

Naturvårdsverket bedömer att så länge sälpopulationen överstiger minsta livskraftiga populationsstorlek är licensjakt på säl är förenligt med Helsingforskommissionens (HELCOM) rekommendationer.

Verket anser också att licensjakt på sälpopulationer som bedöms ha gynnsam bevarandestatus är förenlig med EU:s art- och habitatdirektiv.

Naturvårdsverket föreslår att licensjakt på säl ska ha två huvudsakliga syften, att nyttja sälen som en hållbar resurs och att kunna reglera regionala bestånd så att skador för fisket minskar och näringen kan fortsätta.