Förbundsnyhet

Ladda ned jaktkortet som pdf-fil

När Naturvårdsverket skickade ut information till tjänstemän som kontrollerar innehav av statligt jaktkort fanns också en nyhet med. Nu kan man ladda ned det statliga jaktkortet som pdf-fil.

2014-06-18

VEM FÅR KONTROLLERA INNEHAV AV JAKTKORT?
Jaktkort ska alltid tas med på jakt och kunna visas för exempelvis
- polisman
- tillsynsman i nationalpark eller naturreservat
- tjänsteman vid Kustbevakningen
- tjänsteman vid Tullverkets gränsbevakning

STATLIGA JAKTKORTET – EN DEL AV JAKTEN I SVERIGE
Statliga jaktkortet är ett bevis på betald viltvårdsavgift, en avgift som alla som jagar i Sverige ska betala. Viltvårdsavgifterna finansierar utveckling av jakt- och viltvård i Sverige. Ett jaktår löper 1 juli till 30 juni året efter. Jaktkortet för jaktåret 2014-2015 är i kreditkortsformat och ser ut så här:

NYTT FÖR JAKTÅRET 2014/2015
Nu finns möjligheten att betala och motta sitt statliga jaktkort online. Efter genomförd betalning kan man ladda ned sitt statliga jaktkort som en PDF. Detta dokument är giltigt som utskrift eller för uppvisande i smart telefon eller surfplatta. Så här ser det statliga jaktkortet ut som PDF:

I PDF:en finns möjligheten att fylla i sina vapenlicenser innan utskrift.

UTLÄNDSKA JÄGARE
Alla utländska jägare ska skapa en profil i Jägarregistret och göra sin betalning online. Utländska jägare ska alltså kunna uppvisa ovan PDF. Tillsvidare kan även kvitto på avlagd viltvårdsavgift godkännas vid kontroll där uppgift om namn, födelsedatum och nationalitet framkommer.

KONTAKTA NATURVÅRDSVERKET FÖR MER INFORMATION