Förbundsnyhet

Foto: Magnus Rydholm

"Ett nödvändigt och bra vargbeslut"

Efter att ett antal organisationer överklagat länsstyrelserna i Värmland och Örebros beslut om vargjakt har Naturvårdverket nu prövat om besluten uppfyller de hårt ställda kraven. Verket finner ingen anledning att ändra något av besluten. Det innebär att vargjakten i Värmland och Örebro kan starta den 9 januari.

2015-01-05

Torbjörn Lövbom.

Torbjörn Lövbom är ordförande i Jägareförbundets rovdjursråd. Han tycker att verkets beslut är viktigt, nödvändigt och bra.
– Det finns mycket att säga kring detta. Men egentligen är det två saker som är centrala. Det första är att det går att genomföra de demokratiskt fattade besluten i riksdagen. Detta är nödvändigt och bra. Vi måste ha en rovdjursförvaltning som vilar på demokratisk grund. Det andra är att länsstyrelserna har visat att de klarar av uppgiften med den regionaliserade rovdjursförvaltningen. Det är också viktigt och bra, säger Torbjörn Lövbom.

Han understryker dock att det finns mycket detaljer kvar att arbeta med.
– Att vi får igång en normaliserad vargförvaltning är det viktigaste. Vi får börja där. Sedan kommer vi arbeta vidare för att få till enkla regler och tydlighet kring hur detta ska gå till.
En annan sak som Torbjörn Lövbom tar upp är möjligheten för Dalarna att komplettera sitt beslut.
– Jag hoppas verkligen att Naturvårdsverket utnyttjar möjligheten att prata med länsstyrelsen i Dalarna kring deras beslut, som ska prövas tidigast den 12 januari. Behöver de komplettera sitt beslut med fakta ska de ges möjlighet till det. Jag hoppas verkligen inte att verket stoppar vargjakten i Dalarna på formalia, säger Torbjörn Lövbom.
– Men det allra viktigaste är vi får igång en vargjakt i vinter. Det har vi arbetat hårt för. Nu får vi bara hoppas på bra förutsättningar för jakten, säger Torbjörn Lövbom.