Många talgoxar fick nya hem under dagarna. Ungdomarna la ner stort arbete på sina fågelholkar. Foto: Madeleine Lewander

Nya svenskar ett steg närmare naturen

Ett steg ut i den svenska naturen. Den introduktionen försöker Svenska Jägareförbundet ge närmare 100 invandrarungdomar som under två dagar besöker förbundets nationella kansli på Öster Malma i Södermanland.

- Dagens femetta och bästa skyttet stod en av tjejerna, Sara Hammami för. Foto: Madeleine Lewander

2015-10-14

Jägareförbundet har arrangerat projektet ”Nya svenskar i naturen” sedan 2009. Det handlar om ungdomar mellan 16 och 18 år från många olika länder bland annat Syrien, Afghanistan, Eritrea och Uganda. För fjärde året deltar också Jägareförbundets samarbetspartner Studiefrämjandet i arrangemanget.

Fiske, luftgevärskytte, apportering och tillverkning av fågelholkar står på programmet.
- Vår ambition är att öka intresset och kunskapen om naturen, ett sätt att kommunicera vilt och natur ut till en ny målgrupp. Vi hoppas kunna skapa nyfikenhet och hjälpa de här ungdomarna att ta nya kontakter för att komma ännu närmare naturen, säger förbundets generalsekreterare Bo Sköld .

Ungdomarna som besökte Öster Malma under onsdagen kom från språkintroduktion vid Gripenskolan i Nyköping tillsammans med sina lärare.
Under torsdagen kommer nästa grupp ungdomar från språkintroduktion på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna.

Madeleine Lewander

Alla som ville fick prova på apportering på riktigt vid hundstationen och kontrasterna på fiskebryggan var många. Tålamodet varierade liksom fiskelyckan. Foto: Madeleine Lewander