Förbundsnyhet

Björn Sprängare, Svenska Jägareförbundets ordförande.

Vi förväntar oss att Socialdemokraterna står upp för sin politik – och inte sviker sina vallöften, skriver förbundsordförande Björn Sprängare på Aftonbladets debattsidor. Foto: Madeleine Lewander

Ordförande Björn Sprängare: "Sviker du vallöftet om vargen, Löfven?"

- S måste hålla sin linje om licensjakt – och inte vika sig för MP. Det skriver Jägareförbundets ordförande Björn Sprängare på Aftonbladet Debatt idag.

Vargar.

- S måste hålla sin linje om licensjakt och inte vika sig för MP, säger Björn Sprängare. Foto: Göran Ekström

2015-11-11

Björn Sprängare är djupt oroad över besked som nått ut från källor från regeringspartierna.

- De avslöjar så stora meningsskiljaktigheter att en licensjakt på varg nästa år riskeras. Skulle detta ske vore det ett oerhört svek mot de som tvingas bära de negativa konsekvenserna vargen för med sig. Det innebär även att Socialdemokraterna väljer att bryta ett av sina allra tydligaste vallöften, menar Sprängare.

Han undrar vidare omStefan Löfven redan glömt sina löften?

- Det har inte alla de landsbygdsbor som verkligen tog löftet som en intäkt för att Socialdemokraterna ämnade föra en landsbygds- och rovdjurspolitik som tog hänsyn till de människor som lever där.

- Vargfrågan har utretts in absurdum, skriver också Björn Sprängare och avslutar:
- Vi förväntar oss att Socialdemokraterna står upp för sin politik – och inte sviker sina vallöften.

Läs hela debattartikeln här!