Foto: Oscar von Stockenström

Vad du behöver veta om CWD inför älgjakten

Den nordamerikanska hjortsjukdomen CWD upptäcktes i Norge i våras. Där har sjukdomen nu konstaterats hos två vildrenar i Nordfjella i Sydnorge och hos två älgar i Selbu nära gränsen till Jämtland. Det innebär att CWD även kan finnas i Sverige. Men hur ska du som jägare agera?

2016-09-01

Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) arbetar med att ta fram ett upplägg för att kartlägga eventuell CWD-förekomst i Sverige. Redan nu vill de få in prover från sjuka vuxna hjortdjur och fallvilt. Kontakta SVA om du träffar på sådana djur under jakten.

Tänk på:

• Att inte avliva sjuka djur med huvudskott. SVA behöver prover från hjärnan för att kunna testa om djuret är smittat av CWD.
  • Att vara noga med hygienen om du hanterar ett sjukt djur. Använd plasthandskar och redskap som du inte använder när du hanterar andra djur.
  • Att det kan räcka med några sjukdomssymptom för att SVA ska vilja ha prover. Symptom på CWD är avmagring, dålig hårrem, minskad skygghet, balans- och rörelseproblem, darrningar, hängande huvud och öron, tandgnissling och dregling, ökat vätskeintag och urinering.

Har du hittat fallvilt eller ser ett onormalt beteende hos klövvilt :
kontakta Viltsektionen på SVA:
telefon: 018-67 40 00
e-post: cwd@sva.se