Förbundsnyhet

Riksdagen beslutar om vapenmotioner på tisdag. Foto Madeleine Lewander

På tisdag avgörs storleken på din vapengarderob

Slopade licenskrav på ljuddämpare, större vapengarderob och kanske införande av EU:s vapenpass? Detta är några av frågorna – som Jägareförbundet jobbat för – som ska avgöras i riksdagen nästa vecka när ledamöterna röstar om flera vapenfrågor.

2019-06-11

När höstens riksdagsmotioner ska behandlas på tisdag nästa vecka finns bland annat med att ljuddämpare ska bli licensfria. Vapengarderoben, innan det måste motiveras, växer och EU:s vapenpass ska ses över, alltså att det ska bli enklare att föra legala vapen in och ut ur landet.

Dessutom finns förslag på att slopa flerårslicenserna för flera vapen. Bland annat enhandsvapen för grytjakt. Dessutom vill en majoritet i Justitieutskottet ha en generell översyn av vapenlagstiftningen.

- Vi inväntar givetvis med spänning besluten i riksdagen, men vi kan redan nu konstatera att Svenska Jägareförbundets långsiktiga arbete i vapenfrågorna ger resultat. Vi har arbetat hårt med dessa frågor. Sverige är till exempel ett av få länder som har licenskrav på ljuddämpare. Om det nu slopas är det välkommet, säger Bo Sköld.

- Likaså är det välkommet om motiveringskravet på vapen fem och sex slopas. Dagens varierande jakt ställer större krav på utrustningen och då är det bra om denna onödiga byråkrati försvinner, fortsätter Sköld.

- Det är också glädjande att man börjar arbeta med att se över femårslicenserna. Svenska vapenägare, jägare och skyttar, är laglydiga och kontrolleras dagligen, det behövs inte tidsbegränsade licenser, avslutar Bo Sköld.