Förbundsnyhet

För ett år sedan startades Vildsvinshjalp.nu där jägare, lantbrukare och markägare har möjlighet att anmäla sig för att få hjälp med de skador som vildsvinen skapar på mark och grödor. Foto: Mostphotos

Goda exempel på att Vildsvinshjälp fungerar

Vildsvin måste förvaltas och grödor måste skyddas, och med rätt verktyg kan vi nå bättre resultat. Vildsvinshjalp.nu är en bra väg. Nu när vårsådden är i full gång är samarbetet jägare och lantbrukare högst aktuellt.

2020-04-20

För ett år sedan startade Svenska Jägareförbundet vildsvinshjalp.nu. Där jägare, lantbrukare och markägare har möjlighet att anmäla sig för att få hjälp med de skador som vildsvinen skapar på mark och grödor. Några som använt sig av vildsvinshjälpen har hört av sig och berättat om sina goda erfarenheter.

- Jag nyttjar vildsvinshjälpen och är helnöjd. Jägarna lägger ner många timmar på min mark och det har varit jättetacksamt. De har skjutit många vildsvin nu under hösten och vintern. Tyvärr hjälper det inte om det endast jagas på få marker. Vi behöver få upp jakttrycket generellt, säger Fredrik Bjarnehall, lantbrukare i Kalmar län.

Vildsvin rör sig över stora områden och oftast omfattar djurens hemområden många gårdar. Därför är det viktigt att jägarna samverkar över ett större område, men även att det finns ett samarbete mellan markägare. Samarbetet är ofta en förutsättning för att kunna förvalta vildsvinen på ett effektivt sätt. Om fler anmäler sig till vildsvinshjalp.nu finns det möjlighet för ett ökat jakttryck över större områden.

- Jag tycker det är bra att Svenska Jägareförbundet har skapat vildsvinshjälpen och att de visar utåt att det finns en tjänst att använda, som kan hjälpa. Sen är det upp till var och en att utnyttja det. Alla jag pratat med är supernöjda och tycker det är en bra tjänst att ta del av säger jägaren David Nilsson.