Svenska Jägareförbundets årsstämma avslutas med ett två dagars digitalt möte den 13 och 14 augusti. Foto Mostphotos

Årsstämman avslutas med viktiga beslut

Svenska Jägareförbundets årsstämma brukar avgöras under en helg. I år blev det genom tre digitala möten. – Den 13 och 14 augusti avslutar vi årsstämman med val och motioner, säger förbundsordförande Torbjörn Larsson.

Torbjörn Larsson.

2020-08-10

Svenska Jägareförbundets högsta beslutande organ – årsstämman – är förbundets viktigaste möte. Där bestämmer medlemmarna via sina delegater från länsföreningarna vilka som ska leda arbetet i förbundsstyrelsen och vad som ska göras framgent.
Pandemin som påverkar stora delar av samhället har också satt käppar i hjulet för att träffas fysiskt. Därför genomfördes först en extra årsstämma där en höjning av medlemsavgiften stoppades, med anledning av Covid-19.
– Vi valde sedan att dela den ordinarie stämman. Den första delen genomfördes 27 juni och hanterade de ekonomiska frågorna. Detta för att kunna lämna in redovisningen i tid till myndigheterna. Den 13 och 14 återupptar vi stämman med val och motionshantering, säger Torbjörn Larsson.
För de flesta länsföreningarna blev det också digitala årsmöten. Därför valde förbundsstyrelsen att skjuta på stämman till augusti. Den genomförs normalt i månadsskiftet maj/juni.
– Såväl länsföreningar som förbundet behövde mer tid på sig för att kunna genomföra sina stämmor digitalt och ändå uppfylla de krav vi ställer på demokrati och insyn, säger Torbjörn Larsson.
Han hoppas att den avslutande delen av årsstämman fylls av diskussioner och förslag som utvecklar Svenska Jägareförbundet.
– Vi har en fantastisk organisation med kunniga och engagerade förtroendevalda. I slutänden brukar vi alltid få bra beslut och en väg framåt så att vi både försvarar och utvecklar den svenska jakten och viltvården, säger Torbjörn Larsson.

Fotnot: Svensk Jakt kommer att rapportera från stämman och regelbundet lägga ut artiklar om vad som beslutas.