Fler vargar kan fällas när Gunnar räknar rätt

Gunnar Glöersen är rovdjursansvarig på Svenska Jägareförbundet och har i mer än 30 år arbetat för en fungerande viltförvaltning.

2020-11-23

– Det är en näst intill omöjlig uppgift att förklara dagens rovdjurspolitik, dessutom ändras förutsättningarna hela tiden. Svenska Jägareförbundet vill ha så få vargar som möjligt, max 150. Men med dagens läge riskerar stammen att fortsätta växa till en bra bit över 400 vargar, säger Gunnar Glöersen, rovdjursansvarig Svenska Jägareförbundet.

Det senaste räknefelet i underlaget från Naturvårdsverket till länsstyrelserna bör resultera i att det bli fler vargar på tilldelning.