Förbundsnyhet

Vinnarna av Jaktgalan 2021: Sara Carlsson, Johannes Jönsson, Kennel Solstrimman, Mörka Skogs Sally Caspersson, Jonas Johansson, Lubbe Garell, Emma Fors och Natasha Illum Berg. Foto: Jaktgalan

Viltvård och eldsjälar tog plats i Jaktgalan

För andra året i rad har Jaktgalan arrangerats och i flera kategorier har eldsjälar och medlemmar i Svenska Jägareförbundet uppmärksammats. Redan innan själva galakvällen hade årets inför-program fått ihop över 100 000 visningar – digital succé.

Jaktgalans programledare: Jimmy Nyman, Svenska Jägareförbundet och Katharina Olsson, tidningen Allt om Jakt och Vapen. Foto: Allt om Jakt och Vapen.

2021-02-21

– Att bli nominerad till Jaktgalan är ett kvitto på god etik och moral, vilket betyder att personen är ett bra föredöme för resten av jägarkåren. När vi lyfter in Jaktgalan i vardagsrummet på det här sättet, kanske fler blir intresserade av vad Sveriges jägare faktiskt gör för att behålla friska viltstammar och minska trafikolyckorna, säger Katharina Olsson, marknadschef tidningen Allt om Jakt och Vapen.

Digital galakväll

Då covid-19 satte stopp för en galakväll, hölls Jaktgalan digitalt med förinspelade program som visades på webb, Youtube och sociala medier. I dom åtta olika kategorierna fanns bland annat ”Årets viltvårdare”. Där var jaktvårdskonsulent Dan Persson som brinner för fältvilt nominerad och var en av två vidare till final. Men där knep Sara Carlsson förstaplatsen.

– Väldigt roligt, jag är otroligt hedrad och tacksam. Det betyder väldigt mycket att viltvård och fällfångst får ta plats i en jaktgala. En stor eloge till alla i den blygsamma skara som bevarar kunskapen av en gammal och betydande jaktform, för viltvården, säger Sara Carlsson, vinnare i kategorin ”Årets viltvårdare”.

Lyfta positiva insatser

Det finns mängder med ideella insatser som är värda att uppmärksammas. Att Svenska Jägareförbundet är medarrangör känns självklart, då positiva saker inom jakten behöver lyftas.

– Ny och rolig utmaning att få vara programledare. Jaktgalans koncept är att vi alla behöver bli bättre på att lyfta och hylla varandra, eftersom vi i slutändan brinner för samma sak – jakten, säger Jimmy Nyman, programledare Jaktgalan och jaktvårdskonsulent Svenska Jägareförbundet.

Att jobba för att göra jakten tillgänglig för alla, var det vinnande konceptet för ”Årets eldsjäl”:

– Att få ett kvitto på att det man gör faktiskt gör skillnad, det känns väldigt kul. Jag brinner för att få jakten tillgänglig för alla jägare, oavsett handikapp eller svårigheter. Och jag har många underbara människor runt omkring mig som stöttar i detta projekt, säger Jonas Johansson, vinnare i kategorin ”Årets eldsjäl”.

Juryns arbete

Processen kring de tävlande i de olika kategorierna har gått till så här: Den svenska jägarkåren har kunnat skicka in förslag på personer som de tycker förtjänar ett pris på galan. Bland alla dessa nominerade har en jury valt ut fem i respektive kategori som den svenska jägarkåren sedan kunnat rösta på, och de som fått flest röster i respektive kategori har stått som segrare. Juryn har dessutom delat ut ett eget pris till en person som de tycker förtjänar att uppmärksammas.

Vinnare av Jaktgalan 2021:

Årets Viltvårdare: Sara Carlsson
Årets Eftersöksjägare: Johannes Jönsson
Årets Jakthundsuppfödare: Kennel Solstrimman
Årets Jakthund: Mörka Skogs Sally Caspersson
Årets Eldsjäl: Jonas Johansson
Årets Mediaprofil: Lubbe Garell
Årets Jägare: Emma Fors
Juryns pris: Natasha Illum Berg

Missade ni Jaktgalan kan ni se den här.