Förbundsnyhet

Svenska Jägareförbundet tvivlar på regeringens intentioner med jaktpolitiken. Foto Ulrika Karlsson-Arne

Varför urholkar regeringen jakten och viltförvaltningen?

Två samtidigt pågående processer har fått Svenska Jägareförbundet att tvivla på regeringens verkliga intentioner med sin jaktpolitik.
– Först beslutar regeringen att man vill upphandla uppdrag som en folkrörelse har skött i över 80 år. Sedan tar man ett beslut om jakttider där vinterjakten på ripa i ett enda slag raseras. Vad är det som händer i regeringen, undrar förbundsordförande Torbjörn Larsson.

Torbjörn Larsson.

2021-05-12

Processen runt Viltvårdsfonden och de pengar som jägarna betalar in för det statliga jaktkortet utgör startpunkten för ett paradigmskifte i regeringen.
– Svenska Jägareförbundet har i över 80 år alltid levererat bra resultat och tagit ansvar för att leda delar av jakten och viltvården i landet. Då väljer regeringen att upphandla det bidrag som förbundet fått. Och ger Naturvårdsverket mer ansvar, säger Torbjörn Larsson.
Efter många olika fadäser saknar jägarna förtroende för Naturvårdsverkets sätt att hantera jakten.
– Man riskerar att förstöra en institution som på ett ytterst kostnadseffektivt sätt bidragit att bygga upp en viltförvaltning i världsklass.

Jakt på ripa
I slutet av förra veckan kom ett nytt bakslag i samband med att regeringen beslutade om nya jakttider.
– Regeringen har gjort en jättetabbe. De har minskat jakttiden på ripa utan att förstå vad beslutet innebär. Naturvårdsverket och forskare har förordat att jakttiden skulle avslutas 15 mars. I någon slags förhandling har regeringen gett bort en månad till de som vill minska jakten. Men effekterna blir enorma för jägarna, säger Torbjörn Larsson.
Fjälljakten kantas redan innan av avlysningar för renskötsel och älgjakt, olika tolkningar av Girjasdomen och mycket annat. Den sista månaden på ripjakten – när dagarna började bli så långa att det var lönt att ge sig ut – gav jägarna möjlighet att jaga några dagar.
– Det finns ingen fakta eller förklaringar bakom beslutet. Det håller på att gå för långt. Vad är det som händer i regeringen? Varför vill regeringen urholka jakten och äventyra viltförvaltningen i landet? Vad har man för intentioner, egentligen?

Byggas på fakta
Torbjörn Larsson säger sig ha en viss förståelse för att man inom en regering kan behöva förhandla om olika frågor och komma fram till kompromisser.
– Men jakttider ska främst byggas på fakta och forskning. Dessa ska vara fria från känslor och tyckande. Ripjaktbeslutet saknar all fakta. Så här ska inte regeringen behandla jägarna, som årligen gör stora insatser för samhället med inventeringar, trafikeftersök, viltvård och mycket annat.
– Om regeringen har gjort ett misstag – vilket man kan göra – måste man ändra sitt beslut så det blir rätt. Landsbygdsminister Jennie Nilsson har ansvaret för att lösa detta. Hon måste kliva fram och bevisa att regeringens intentioner inte bara är tomma ord. Det får vara slut med ingrepp som äventyrar viltförvaltningen i landet och rycker undan möjligheter för jägarna att ta tillvara viltet som en resurs, säger Torbjörn Larsson.