80 procent av reglerna som påverkar jakten och jägarna i Sverige kommer från EU. Vill man ha en hållbar och långsiktig viltförvaltning behöver man förstå var och hur lagar och regler skapas. Foto: ifeelstock/Mostphotos

”Rösta i EU-valet”

Jakten och viltförvaltningen påverkas extremt mycket av EU. Därför uppmanar förbundsordförande Peter Eriksson alla medlemmar att rösta i EU-valet.
– Valet är viktigare än vad många tror. Därför bör jägarna sätta sig in i frågorna och rösta, säger Peter Eriksson.

2024-06-04

– Det räcker inte att rösta i riksdagsvalet i Sverige. Överstatliga regler trumfar ofta det regering och riksdag vill. Så vill vi ha en bra jakt och viltförvaltning behöver vi rösta klokt i EU-valet, säger Peter Eriksson.
Eftersom valdeltagandet i EU-valet är lägre än riksdagen finns också en större möjlighet att påverka vilka ledamöter som väljs.
Som hjälp för att kunna välja vilket parti som passar just dig har Svensk Jakt gjort en utfrågning av partiernas förstanamn.
Många frågor kommer att vara aktuella under kommande mandatperiod. Rovdjursförvaltning, vapen, naturrestaurering, jord- och skogspolitik och mycket annat som påverkar förutsättningarna för jägarna.
– Alla bör rösta. Det är viktigt att vi använder vår demokratiska rättighet och möjlighet. Vad medlemmarna sedan väljer för parti har jag ingen åsikt om. Det är upp till var och en. Men jag hoppas verkligen att alla tar sig till vallokalen och röstar, säger Peter Eriksson.