Carl-Johan Djurstedt Holm generalsekreterare och Peter Eriksson förbundsordförande tackade Torbjörn Larsson för storstilade insatser som ordförande för FACE under sex år. Foto: Privat

Torbjörn Larsson lämnar ett starkt FACE bakom sig

För sex år sedan brottades den europeiska jägarfederationen FACE med stora problem. Flera medlemsländer tyckte att organisationen var ineffektiv och inte gjorde någon nytta. Några var därtill på väg att lämna FACE. Då valdes Torbjörn Larsson, tidigare ordförande i Svenska Jägareförbundet, till ny ordförande.

2024-09-26

Torbjörn Larsson klev in en organisation som saknade roll och mål. Han stod inför en svår uppgift. Han började med att göra om kansliet i Bryssel och anställde en ny generalsekreterare. Nästan hälften av personalen byttes ut.

Styrelsen fick efterhand en tydligare och mer beslutande roll. Tidigare hade ordföranden mer eller mindre själv beslutat vad organisationen skulle göra. Han införde med andra ord ett skandinaviskt sätt att leda organisationen, det vill säga med öppenhet, medbestämmande och delaktighet.

Torbjörn Larsson har sedan rest runt i Europa och byggt relationer med alla medlemsländer. FACE har idag också en större förståelse för vad de enskilda länderna behöver, samtidigt som medlemsländerna har bättre förståelse hur man kan påverka EU.

Genom FACE har vi idag en ganska enad jägarkår i Europa.

Förändringarna i organisationen har lett till att man sakta men säkert har byggt status och en tydlig roll i Bryssel, där man idag både bevakar, informerar och skapar opinion för jägarnas frågor på ett tydligt och effektivt sätt.

FACE är, efter sex år med Torbjörn Larsson som ordförande, en stark och framåtriktad kraft i Bryssel, för jakten och jägarnas frågor.

När FACE generalförsamling nu valt en ny ordförande (Torbjörn Larsson hade avböjt omval) är det inte mer än rätt att rikta ett stort tack för utomordentliga insatser till Torbjörn Larsson.

Han lämnar ett starkt och enat FACE bakom sig, och han förtjänar all uppskattning för ett fantastiskt bra jobb, där bland annat de strikta reglerna runt vargförvaltningen nu kan vara på väg att luckras upp.

Tack Torbjörn, för allt ditt jobb.

Peter Eriksson
Förbundsordförande

Fotnot: Ny ordförande i FACE blir Laurens Hoedemaker från Nederländerna.