Förbundet vill bland annat att det införs ett skyndsamhetskrav avseende licenshanteringen. Foto: Madeleine Lewander

Lite ros och mycket ris till vapenutredningen

Vapenutredaren skulle ge förslag på åtgärder för att underlätta och minska byråkratin för vapenägare. När Svenska Jägareförbundet lämnar sitt remissvar framgår det tydligt att utredaren oftast lämnat förslag som ökar administrationen och kostnaderna.

2024-10-09

Svenska Jägareförbundets remissvar är mycket detaljrikt och spänner över 27 sidor.

I korthet kan man säga att förbundet är kritiskt till många delar, bland annat att utredningen inte leder till några väsentliga förenklingar för vapenägarna, trots att det var utredningens syfte.

Genom det detaljrika och välmotiverade remissvaret ger man regeringen möjlighet att fatta beslut som faktiskt leder till att underlätta byråkratin för vapenägarna.

Förbundet vill (bland annat) :

• Utöka vapengardroben till tio vapen.
  • Stryka femårslicenserna
  • Ge möjlighet att förvara vapen på annan plats än i hemmet, där endast anmälningsplikt till polisen ska krävas.
  • Att EU:s vapenpass ska gälla alla vapenägare
  • Att det införs ett skyndsamhetskrav avseende licenshanteringen.
  • Att behovskravet stryks när man byter till ett likvärdigt vapen

Läs remissvaret