Förbundsnyhet

Förbundet ska inte ha synpunkter på enskilda vapenmodeller utan verka för att jägarna har tillgång till för jakt ändamålsenliga vapen och arbeta övergripande. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

Uppdaterad vapenpolicy

Förbundsstyrelsen tillsatte i våras en arbetsgrupp med förtroendevalda och tjänstemän för att se över nuvarande vapenpolicy från 2016. Anledningen till detta bottnar främst i att Naturvårdsverket förändrat regelverket för vilka halvautomatiska kulgevär som är tillåtna att använda under jakt.

2024-10-07

Med anledning av en efterföljande debatt i olika medier ville förbundsstyrelsen utreda om det fanns anledningar att ändra vapenpolicyn.

Hans Olsson, förbundsstyrelseledamot, har lett arbetet.
– Grundinriktningen i policyn bedömdes alltjämt vara bra och vi föreslog endast mindre justeringar. Förbundet ska inte ha synpunkter på enskilda vapenmodeller utan verka för att jägarna har tillgång till för jakt ändamålsenliga vapen och arbeta övergripande. Vi har också i policyn lyft vikten av att handläggningstiderna i vapenärenden blir rimliga och satt ett mål på en till två veckor, säger Hans Olsson.

Förbundsstyrelsen fastställde därför en uppdaterad version av vapenpolicyn den 3 oktober 2024 som man hittar via länken nedan.

Vapenpolicy