Landet runt

Foto: Stefan Schön

Testa din hund på björn

LANDET RUNT - MITT: I augusti 2020 tog Jimmy Gustavsson och Stefan Schön över Almunge hundcenter som rymmer ett stort antal vilt på 50 hektar i naturskön miljö strax öster om Uppsala. Svenska Jägareförbundet har varit med och tagit fram ett godkänt björnprov i ett specialanpassat hägn på anläggningen.

2022-09-20

På Almunge hundcenter finns älg, björn, grävling och vildsvin tillgängligt för hundträning men också möjlighet till kurser inom tillvaratagande av vilt samt jägarexamen.

Svenska Jägareförbundet har i samarbete med anläggningen tagit fram ett björnprov anpassat i deras unikt framtagna hägn. Hunden släpps 100 meter från björnen och har en skog som skall sökas av innan den får kontakt med björnarna i angränsande hägn. Hunden kan röra sig fritt på tre sidor av björnarna samt i en korridor som stäcker sig en bit in i inhägnaden.

Som medlem i Svenska Jägareförbundet erhåller du rabatt på vid prov på björn, läs mer på almungehundcenter.se

Fakta jaktträning och provmöjligheter för din hund:

Jaktträning Prov
Vildsvin Anlagstest