Landet runt

Från vänster Malin Pålsson Bitr. kostchef, Cecilia Adolfsson kock, Torbjörn Andersson ordförande Västerbergslagens Jaktvårdskrets, Andreas Söderlund kock, Anna Hane Karlsson kostchef Smedjebackens kommun. Foto: Torbjörn Andersson

Äldreboenden serverades viltkött från lokala skogar

Under vecka 44 var det dukat för fest på äldreboendena i Smedjebacken och Ludvika kommun. Västerbergslagens Jaktvårdskrets genomförde återigen sitt uppskattade och uppmärksammade viltmatprojekt ”Vilt för alla”.

Huvudrätt och efterrätt som serverades på Munkbogården Smedjebacken. Foto: Torbjörn Andersson

2022-11-15

Under vecka 44 var det dukat för fest på äldreboendena i Smedjebacken och Ludvika kommun. Västerbergslagens Jaktvårdskrets genomförde återigen sitt uppskattade och uppmärksammade viltmatsprojekt ”Vilt för alla”. På menyn stod en fantastisk god gryta på lokalt skjuten älg som huvudrätt och en välsmakande efterrätt, även den baserad på ingredienser från skog och mark.

- Vi vill genom detta projekt lyfta fram viltköttet som matresurs. Som vi alla vet så finns det tyvärr ett väldigt begränsat utbud av viltkött på marknaden för de personer som själva inte jagar eller inte känner någon som jagar. Genom detta projekt vill vi ge fler möjlighet att smaka på skogens delikatesser. Att vi samtidigt kan ge våra äldre en lyxmiddag och en upplevelse utöver det vanliga blir lite grädde på moset, berättar initiativtagare och ordförande i Västerbergslagens Jaktvårdskrets Torbjörn Andersson.

Detta år så engagerade sig även flera skolor i de två kommunerna. Barnen tillverkade älg- och skogsinspirerade teckningar som fick bli bordsdekorationer till samtliga äldreboenden. Det som gjorde att detta initiativ blev genomförbart var att Stora Enso erbjöd sig att skänka en älg till projektet. Förhoppningen är att inspirera fler kretsar runt om i Sverige att genomföra något liknande. Syftet är att ge fler personer chans att smaka på viltkött som annars inte har denna möjlighet.

Vi vill tacka all personal inom kommunerna som gjort detta projekt möjligt, ingen nämnd och ingen glömd. Även vår huvudsponsor Stora Enso i Hagge ska ha stort tack för älgen som man sponsrade projektet med, vi är alla oerhört tacksamma för detta. Fler som bidrog i projektet var Matses Mat i Säter och Vanhälls Såg i Smedjebacken, säger Torbjörn Andersson.