Landet runt

Innehållet i länsstyrelsens "rovdjurslåda" väckte mycket nyfikenhet. Foto: Torbjörn Andersson

Nystart för Skogen i Skolan

DALARNA Sedan 1973 har stiftelsen Skogen i Skolan arbetat för att sprida kunskap om skogen och dess möjligheter hos barn och unga. I en ny satsning i Dalarna deltar Jägareförbundet för att väcka ungas intresse för skogen och hjälpa dem få upp ögonen för skogen som mångsidig och förnybar resurs.

LRFs kalv fick en dag i skogen tillsammans med barnen från Kyrkskolan i Söderbärke. Foto: Torbjörn Andersson

2023-09-22

I ett pilotprojekt bjöd Västerbergslagens jaktvårdskrets in årskurs 4 från Kyrkskolan i Söderbärke till en dag i skogen. Flera aktörer var med och belyste sin specifika kunskap i olika stationer.

Hos Helena Strandberg från Skogen i Skolan fick eleverna veta mer om olika sorters träd. De fick också leta kryp med lupp och mäta längd och diameter på olika träd.

Jägareförbundet och länsstyrelsen hade en gemensam station där barnen kunde titta närmare på olika typer av horn och skinn. De fick lära sig mer om våra vanligaste arter, hur de lever och till exempel vad de äter. Dessutom hade länsstyrelsen med sig sin ”rovdjurslåda” och kunde bland annat visa upp ett vargskinn och en björnram.

Ett populärt inslag var kalven som fått följa med ut till LRF:s station, där de berättade mer om kor och kalvar.

Marken lånades av Sveaskog som tillsammans med maskinentreprenören Bisen Jord & Skog berättade mer om skogen. Att provsitta skördaren var en höjdpunkt för många och alla barnen fick plantera varsin granplanta. De fick också med sig en plantlåda tillbaka till skolan för att kunna sätta granplantor även där.

- Vi har fått väldigt positiv respons på dagen och kommer snart börja sätta planer för kommande år, berättar Torbjörn Andersson, ordförande i Västerbergslagens jaktvårdskrets och en av initiativtagarna bakom pilotprojektet. Det finns så mycket potential för att utveckla detta och göra det till ett återkommande inslag för fler skolor i våra kommuner. Vi hoppas också att andra kretsar kan inspireras så att fler barn får komma ut och lära sig om skogen ute på plats.