Landet runt

Foto: Malin Liljeholm

Värvarjakten – med fokus på medlemsnytta

Engagerade värvare bjöds in till klövviltsjakt på Öster Malma. Varje år lottas det ut tio platser bland de som värvar flest nya medlemmar via landets jägarskolor. Den 14 och 15 oktober träffades deltagarna för slottsmiddag, övernattning och klövviltsjakt på viltrika marker.

Gunnar Cederberg var en av de glada skyttarna för dagen. Foto: Malin Liljeholm

2023-10-18

Första dagen inleddes med lunch samt presentation av Svenska Jägareförbundets generalsekreterare Dag Lidén. Därefter inleddes en lärande eftermiddag med föredrag samt workshop med fokus på medlemsnytta, utbyte av erfarenheter och förbättringsmöjligheter.

- Under torsdagen hade vi många bra diskussioner om Jägarförbundets viktiga arbete och hur det kan utvecklas för att attrahera nya medlemmar, berättar Gunnar Cederberg från Uppsala.

På kvällen fick deltagarna njuta av en trerätters middag på slottet där de utbytte jakthistorier och erfarenheter. Dagen därpå samlades alla för jakt där lovligt vilt för dagen var dovhjort, kronhjort, räv och vildsvin.

- Att jag fick förmånen att vara med på en värvarjakt på Öster Malma var något jag verkligen uppskattade. Jakt handlar mycket om gemenskap och det är dessutom väldigt givande att dela erfarenheter med andra engagerade jägare i landet. Vi i Bälinge jaktvårdskrets vill bidra till att ungdomar får chansen att komma med i en sådan miljö. Förutom jägarexamen anordnar vi olika ungdomsjakter där vi ser till att ungdomarna får möjligheten att komma ut och ta del av gemenskapen i jaktlagen, säger Gunnar Cederberg.

Solen sken och drevskallen ekade över skogen under hela dagen. Jakten blev lyckad med många glada skyttar.

Är du intresserad av att läsa jägarskolan och ta jägarexamen? Du hittar information på: https://jagareforbundet.se/utbildning/kurser/