Landet runt

Ett glatt gäng samlade på Ingelby Gård inför dagens klövviltsjakt. Foto: Privat

JAQT-jakt med plats för att lära

SÖRMLAND Att få komma ut på sina första jakter i en trygg miljö, med en glad grupp andra jägare som generöst delar med sig av sin erfarenhet är precis den start på jaktkarriären man önskar sig som ny jägare. Det är någonting Sanna Johansson tagit fasta på när hon anordnade JAQT-jakt för medlemmar från Stockholms och Uppsala län på Ingeby gård i Sörmland.

Ett säkert och genomtänkt skott och Caroline Benter kunde kalla sig dagens skytt. Foto: Privat

2023-11-13

- För mig har Jägareförbundets jaktgårdar, JAQT och inte minst alla inspirerande JAQT-representanter varit ett fantastiskt sätt att komma ut på jakter, lära känna likasinnade och lära mig mer både ute i skog och mark och på kurser och föreläsningar, säger Sanna. Nu känns det bra att kunna ge något tillbaka och ge andra samma chanser som jag har fått.

Ingeby gård, i de sörmländska skogarna intill Mälarens strand anordnar jakter på cirka 730 hektar i vacker miljö. Det är ”klassiska rådjursmarker” i ett blandat landskap med långa kantzoner, men utöver rådjur och älg finns det numera även vildsvin och dovhjort i de redan viltrika markerna.

Sanna Johansson kontaktade markägaren och jaktledaren Staffan Nilsson och ett datum sattes för klövviltsjakt i oktober. Organisation och förberedelser stod Sanna för och JAQT-ansvariga i länen hjälpte till att få ut information.

- Det blir ju en del att ta hand om inför en jakt med 19 personer i skogen, men med så många positiva och glada deltagare får man också väldigt mycket glädje tillbaka, ler Sanna.

Många av deltagarna är nya i jakten. För Caroline Benter var det första jakten på egen hand utan någon familjemedlem.

- Jag vaknade tidigt, med både förväntan och fjärilar i magen, berättar Caroline.

Efter en spännande dag som bjudit på många fina observationen fick hon under eftermiddagen en fin get i pass. Ett säkert och genomtänkt skott gav resultat och Caroline kunde kalla sig dagens skytt.

- Efter skottet kändes det som en evighet innan jag fick klartecken från jaktledaren att gå fram och kolla efter geten, minns Caroline. Jag inväntade min jaktkamrat som satt på pass en bit från mig och vi gick fram tillsammans. Rådjuret var så vackert och jag fylldes av allt – hela känslospektrumet. Det är otroligt hur ens kropp reagerar, jag har aldrig upplevt det adrenalinet förut. Den här dagen kommer jag bära med mig i resten av mitt liv, fortsätter hon.

Gruppen hade med sig egna hundförare och eftersöksekipage. Den korthåriga taxen Rekyls Lexi var en av tre hundar som hade en härlig jaktdag på Ingeby.

- Lexis ljuva taxmusik spred sig över skogen och det höll i sig i stort sett hela dagen, skrattar Lexis förare Mia Skymbäck.

Efter en lång och innehållsrik dag var det en nöjd skara jägare som vände hemåt.

- För mig som ny jägare var det fantastiskt roligt att få följa med JAQT till Ingeby säger Carin Gebenius. Det blev en väldigt fin dag tillsammans med ett härligt gäng. Jag ser fram emot att följa med på fler jakter framöver.

För Sanna Johansson som organiserat dagen finns det ingen tvekan om att engagemanget är värt lite extra jobb.

- Jag har tidigare varit medlem i jaktlaget på Ingeby Gård och haft förmånen att lära mig en hel del om drevjakter under några tidigare säsonger, förklarar Sanna. Nybörjarfel och missar jag gjort stärker mig i de beslut jag tar när jag får djur i pass idag. Jag delar gärna med mig både av erfarenheter och av mina kontakter och kanaler för att få fler att komma ut i skogen, inte minst nybörjade som behöver stöttning och ”pepp”. Det bör också tilläggas att jag njuter minst lika mycket av alla djur- och naturupplevelser utan att avlossa ett skott.

Det finns all anledning att misstänka att vi kommer höra mer av ”Ingebybrudarna” framöver. Är du intresserad av liknande arrangemang där du är så tveka inte att kontakta JAQT-ansvariga i ditt län!