Landet runt

En lyckad vildsvinshelg i Uppsala län resulterade i över 500 kg vildsvinskött som kommer serveras i kommunerna Tierp, Älvkarleby och Östhammar. Foto: Lennart Hansson/Mostphotos

Tack till jägarna – lyckad jakt blir mat på tallriken

UPPSALA Ett lyckat samarbete mellan kommunerna i Tierp, Älvkarleby och Östhammar i Uppsala län samt Svenska Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund under vildsvinshelgen 24-26 november resulterade i över 500 kg vildsvinskött som nu kommer serveras i form av kommunens vilda korv och som viltfärs. Kommunerna vill rikta ett stort tack till alla jägare som var ute i snöfall och blåst under helgen!

Köttet kommer bland annat bli "kommunens vilda korv" - ett nytt recept framtaget av Månkarbo slakteri & charkuteri. Foto: Camilla Andersson

2023-12-15

Cirka 400 jägare deltog i vildsvinshelgen i slutet av november. Totalt lämnades 20 vildsvin in till projektet, varav 8 till Tierps kommun, 1 till Älvkarleby kommun och 11 till Östhammars kommun.

Utöver de grisar som lämnades in, sköts under helgen ytterligare ett 80-tal vildsvin i de tre kommunerna, vilket också bidrar till syftet med projektet.

– Det är positivt att se ett sådant engagemang. Vi är glada över alla som varit ute och jagat under helgen och vill i synnerhet tacka de jägare som valde att mot ett lokalt presentkort på 200 kr per vildsvin skänka skjutna vildsvin till kommunerna. Ett stort tack även till Månkarbo slakteri & charkuteri som utvecklade kommunens vilda korv och i övrigt gjorde så att beredning av köttet till kommunernas kök blev möjlig, säger Anders Fredriksson, jaktvårdskonsulent Svenska Jägareförbundet.

Alla inlämnade vildsvin har provtagits. Samtliga låg under gällande gränsvärden för cesium och inga trikiner påvisades. Korven och köttet kommer att serveras i kommunernas skolor och äldreomsorg.