Landet runt

Skogsharen är vanlig på Seskarö i Norrbottens skärgård. Foto: Lars-Henrik Andersson

Rekordmånga på nybörjarjakt på Seskarö

För fjärde gången har Andreas Nordlund, ungdomsansvarig på Jägareförbundet Norrbotten anordnat harjakt med drivande hundar på Seskarö för unga och nya jägare. Helgen 5–6 november var hela 27 intresserade jägare, sex markguider och fyra hundförare på plats på natursköna Seskarö för att njuta av hardrev och samvaro.

2022-11-14

Ett gäng med jägare och hundförare åkte till fastlandet  och marken Mattilla medan de övriga blev kvar på Seskarö. Seskarö ligger granne med den ö där fjolårets Robinson spelades in och erbjuder en unik miljö med fin hedmark blandat med myrstråk omgärdad av en långgrund kustlinje.

Under båda dagarna visade sig hararna flera några gånger och två harar fälldes dessutom av nya jägare. Totalt fälldes tre harar under helgen som inte bara bestod av jakt utan även av samvaro vid elden som sig bör vid harjakt.

Efter att hundarna kopplats bjöd Studiefrämjandet på en mycket god lunch som avnjöts tillsammans runt elden. Inte nog med det utan på lördagskvällen kunde de som ville ses för att äta en middag tillsammans och byta erfarenheter och kontakter med varandra under avslappnade former. Därtill fanns även boende för de som behövde det till ett självkostnadspris vilket också underlättade för fler att stanna under hela helgen.

Redan en klassiker
Harjakten på Seskarö har redan blivit en klassisk jakt som många ser fram emot tack vare det stora engagemang som Andreas har både kring jaktformen och att unga jägare ska få chansen att komma ut och testa på jakt i olika former.
Jägareförbundet riktar ett stort tack ska riktas till hundförarna Stefan Tuvebäck, Mikael Fredriksson och Andreas Nordlund med varsin finsk stövare och Peter Barmosse med drever.