Landet runt

Vad man ska tänka på när man skaffare valp kommer att tas upp på hundkvällen med Jägareförbundet Mitt Norrland och jakthundsklubbarna. Foto: Pixabay

Jägareförbundet Mitt Norrland tar nya grepp för att nå ut – digital hundkväll för jaktintresserade

VÄSTERNORRLAND. Som liten förening eller klubb kan det ibland kännas svårt att nå ut och att synas. I dagens snabba digitala flöden, kan det dessutom kännas smått övermäktigt att skapa ett innehåll som fångar rätt personers uppmärksamhet. Speciellt då konkurrensen i många fall består av företag och organisationer med stora budgetar för både kommunikation och marknadsföring. Så vad kan man göra?

2023-05-09

Jägareförbundet Mitt Norrland bjöd i april in jakthundsklubbar i både Jämtland och Västernorrland till ett möte. Målet var att landa i en gemensam, riktad satsning för att sprida information om medverkande klubbars respektive raser och användningsområden, för att både kunna fånga upp spirande hundintressen och på sikt locka nya, aktiva medlemmar till klubbarna.

En digital hundkväll kändes som ett enkelt och lättillgängligt forum för att dela information om rasernas primära användningsområden, hur de är att äga till vardags samt ge en möjlighet för både nya och blivande hundägare att få en första inblick i ras- och specialklubbarnas omfattande arbete.

Pandemin som under en lång tid legat som en blöt filt över hela samhället har så klart påverkat även ”hundsverige”. Många fick under pandemiåren chansen att för första gången köpa en fyrfota vän, samtidigt som merparten av Sveriges hundklubbar och hundutbildningsföretag hade stängt ner sin verksamhet på grund av rådande restriktioner. Dessa nya hundägare samt jägarskoleelever, jaktintresserade familjer och generellt jakthundsintresserade utgör den breda målgruppen som denna satsning riktar sig till.

Målsättningen är att detta arrangemang skall bli årligt återkommande och en möjlighet för både nyblivna jägare och andra intresserade att få en större förståelse för vilken oerhörd bredd det finns på våra fantastiska jakthundars olika arbetssätt.
För nog blir jakten lite roligare om man har en hund med sig?

En digital hundkväll för jaktintresserade kommer att gå av stapeln den 25 oktober 2023 mellan klockan 19-21 och genomförs i samverkan med Studiefrämjandet Mitt

En digital hundkväll för Jaktintresserade (studieframjandet.se)

Väl mött önskar Jägareförbundet Mitt Norrland och våra jakthundsklubbar