Landet runt

Elever från Mariebergsskolan i Umeå koncentrerar sig vid avsmakningen av torkat älgkött. - Stoppa in biten i munnen, jobba runt med saliv, som med tuggummi och säg till när smaken kommer, var uppgiften. Foto: Anja Kjellsson

Jorden och Skogen i stan i Umeå - älgkött till 598 elever

VÄSTERBOTTEN. För trettonde gången arrangerades Jorden och Skogen i stan i Umeå. Den 13 och 14 september fanns 26 stationer på Forslunda naturbruksgymnasium, alla med en koppling till de gröna näringarna. Nästan 1800 elever och lärare från Umeå och kranskommunerna deltog under dagarna.

2023-09-18

Efter tre års uppehåll på grund av pandemin och annat, var äntligen arrangemanget tillbaka. Syftet med Jorden och Skogen i stan är att visa upp de gröna näringarna, föreningar, företag och utbildningar.

- Med de 26 stationerna kan vi visa elever och lärare att jord och skog är intressant och kul, säger Kristina Johansson, en av projektledarna som samordnade dagarna. Lantbrukarnas Riksförbund och Forslunda naturbruksgymnasium stod som arrangörer.

I Jägareförbundets monter visade man hur det går att jobba med djursaker som horn, kranier, skinn och spillning, i ett pedagogiskt syfte. Hur provsmakning av torkat älgkött kan leda till diskussioner om djurhållning, etik och om att äta klimatsmart viltkött.

Torkat älgkött

598 elever fick smakbitar av torkat älgkött, som var saltat och örtmarinerat med basilika och torkat i en svamptork. Det fanns torkade blåbär till de som inte ville äta älg.

- Jättegott, asgott och supergott var olika kommentarer från barnen om det torkade älgköttet.

– Jag brukar äta torkad renkorv, sa en pojke som gärna ville äta mer.

- Nej, det var inte gott, sa en flicka. - Det smakade järn.

Jägare använder sina sinnen

Jägare använder alla sina sinnen i skogen och det var det som eleverna tränande på i Jägareförbundets upplevelseskog”. Eleverna fick lyssna, klämma, klappa, titta, och lukta på olika viltsaker. Alla skinn, horn och spillning från de olika viltarterna skapade många kommentarer och frågor. Barnen fick bland annat känna på ett rundflått skinn av en skogsmård.

– Men var är kroppen, frågade en pojke?

Eleverna ville också väldigt gärna berätta om jägare som de själva känner. Det kunde vara morfar, pappa, mamma eller någon granne. Det visar att jakten är starkt förankrad i Västerbotten.