Landet runt

Hundföraren Sven-Åke Lööv ger instruktioner till passkyttarna inför rådjursjakten i Råneå med drivande hund. Foto: Johan Hägglund

Rådjursjakt i Råneå – en förmån för medlemmar i Jägareförbundet

NORRBOTTEN. Sista helgen i oktober anordnades en rådjursjakt med drivande hund för medlemmar i Jägareförbundet. Arrangörer var länsföreningen Norrbotten tillsammans med Råneå Jaktvårdskrets och Råneå VVO. Jakten var en del i det man kallat Tema Rådjur som pågått under 2023 och bland annat bestått av rådjursföreläsning och en utbildning i lockjakt på räv.

2023-11-09

På lördagmorgonen samlades nära på 40 deltagare varav en handfull hundförare för att bedriva rådjursjakt med drivande hundar på Råneå VVO:s viltrika marker. Deltagarna delades upp så att ett antal passkyttar fanns i varje område där hundarna skulle släppas.

Ganska snabbt ekade skallen i skogen och många av deltagarna fick se vilt i form av räv eller rådjur. Dagen till ära fälldes ett rådjur av en lycklig skytt och nöjd hundägare.

Projektet Tema rådjur  är ett gott exempel på när jaktvårdskretsen ordnar aktiviteter som ger direkt nytta för medlemmar.