Landet runt

Utställning av årets troféer. Foto: Thomas Ohlsson

Kronvilt och varg - stort fokus på Kronviltsdagen

I helgen var det återigen dags för den årliga Kronviltsdagen på Övedskloster i Skåne. På plats var Jägareförbundet Skåne tillsammans med drygt 250 besökare. Under dagen presenterades cirka 30 kronhjortstroféer som skjutits den senaste säsongen.

Viltforskare Anders Jarnemo föreläser om kronvilt och varg. Foto: Thomas Ohlsson

2023-04-26

Viltforskaren Anders Jarnemo föreläste och redogjorde för vargens födoval i olika områden och speciellt för hur stor andel kronvilt vargen har i sin diet. Dock saknas det studier i södra Sverige, däremot genomförs det DNA-analyser av insamlad vargspillning i södra Sverige. Även David Börjesson som arbetar som vilthandläggare på länsstyrelsen i Skåne var där och berättade om vargförekomsten i Skåne.

- Varg har alltmer blivit en diskussion i Skåne och södra Sverige. Det finns nu en konstaterad familjegrupp och två revirmarkerande par i Skåne, säger Thomas Ohlsson, jaktvårdskonsulent i Skåne.