Landet runt

Det bjöds på skytte i både sporting, trap och kula i strålande solsken. Foto: Olivia Ahlberg.

Nytt svenskt damrekord i helgens europeiska jaktkombination

VARA. Sverige har haft stor lycka genom åren, både individuellt och i lagtävling. I helgen arrangerade Svegeråsens jaktskytteklubb en större tävling för internationella skyttar. Det bjöds på skytte i både sporting, trap och kula.

Cornelia Dagobert som tagit nytt svenskt damrekord. Foto: Karl-Johan Brindbergs

2023-09-26

Helgens tävling är en Grand Prix tävling som i samma tävling är både nordiskt mästerskap (NM) och svenskt mästerskap (SM) i europeiskt jaktskytte. I denna tävling, precis som andra jaktskyttetävlingar, är de flesta deltagare jägare i grund och botten.

- De grenar vi tävlar i speglar de jaktliga situationerna där vi söker stöd när vi skjuter med kula. Vi skjuter råbock med stolpstöd, gems med skjutkäpp, räv liggande, vildsvin fristående och löpande vildsvin skjuter vi på 50 meters avstånd. Allt för att efterlikna jaktliga situationer, säger Karl-Johan Brindbergs.

Bland de tävlande fanns både finska, norska och svenska deltagare som tävlade individuellt och i lag. Bland dessa var det bäst resultat för de svenska deltagarna. Där Sverige vann första platsen i lagtävlingen över Finland som kom på en andra plats.

21 åriga Cornelia Dagobert från Lidköping vinner på hela 767 poäng vilket är nytt svenskt damrekord. Cornelias resultat räcker till en första plats i NM i öppen klass, där Emil Håkansson tar andra platsen på 762 poäng och Ulf Edén Kravik tar tredje platsen på 761 poäng. Det var första gången ett nordiskt mästerskap arrangerades i europeisk jaktkombination.

- Det jag tycker om med denna tävling är att det är familjärt. Här kan man prata lite, skratta lite och alla är jägare i grund och botten. Då blir det extra roligt, säger Karl-Johan Brindbergs jaktvårdskonsulent i Svenska Jägareförbundet.

Europeiskt mästerskap (EM) i jaktskytte är ett skytte som består av hagel- och kulgrenar. Varje år arrangeras det ett EM i Europa. Detta sker individuellt och även med ett föranmält sexmannalag. För att komma dit arrangerar Svenska Jägareförbundet uttagningstävlingar.

Mer detaljerad resultatlista hittar ni här: svegerasen.se