Landet runt

Jaktårselever tillsammans med två mentorer samlades på Bosgården Hornborga, Broddetorp för en dag full av inspiration och råd om viltvård och fältvilt att ta med sig tillbaks till hemmamarkerna. Foto: Rickard Kempe

Fördjupning i viltvård för jaktårselever

Att skapa rätt förutsättningar för viltet på sina marker är en livslång uppgift. Jaktårselever med mentorer från Studiefrämjandet i Göteborg fick en gedigen kunskapsgrund att stå på vid ett besök på Bosgården Hornborga i Broddetorp.

Karl-Johan Brindbergs, jaktvårdskonsulent och nationellt fältviltsansvarig för Svenska Jägareförbundet, delade med sig av kunskap och erfarenhet för att gynna fältviltet – en nyckel för en rikare natur och mer balanserat ekosystem. Foto: Rickard Kempe

2024-05-28

Tillsammans med sina två mentorer fick jaktårseleverna en full dag av inspiration och en rad värdefulla tips för att fortsätta arbetet med att skapa gynnsamma förutsättningar för viltet hemma på de egna markerna.

- Vi vill betona för eleverna hur viktigt det är att lära sig om både viltvård och specifikt om fältvilt, samt att ta ansvar för vår natur, säger Sebastian Olsén, jaktmentor på Studiefrämjandet Göteborg. Genom kunskap och engagemang kan vi bidra till en rikare natur och ett mer balanserat ekosystem.

- Vi rekommenderar att fler fördjupar sig i detta viktiga ämne och deltar i utbildningar och kurser som kan stärka deras förståelse och praktiska färdigheter inom viltvård och hantering av fältvilt, fortsätter han, och passar på att tacka alla som gjorde en lärorik och trevlig dag möjlig.