Landet runt

På Skedhults Säteris trappa ser vi i bakre raden från vänster, Marie Berglind, Jönköping, med bayersk viltspårhund Hulda, Henrik Lundblad, Södra Älvsborg, Jean Frick, Skaraborg, Ulrica Posse, Kronoberg och Jenny Strand, Kalmar. Främre raden från vänster: Anders Norgren, Östergötland, med vorsteh Geo, Mats Dalén, Blekinge, med vorsteh Alina, Hampus Nilsson, Blekinge, med jaktlabrador Pim, Tommy Karlsson, Kronoberg och Magnus Gröndahl, Skåne, med gråhund Rappe. Främsta raden: Jaktvårdskonsulentens jaktcockrar Rut och Ida Foto: Fredrik Jönsson

Jägareförbundet Hund – möten och utbildning i syd

I Jägareförbundet, på krets-, län- och förbundsnivå, genomförs årligen en mängd utbildningar för jägare med hund. Syftet och målet med utbildningarna är att Jägarhundssverige ska ha hundekipage som är mycket väl utbildade i såväl grunder som de specialområden varje ekipage arbetar i.

2024-08-30

Kort rapport från länshundansvarigmöte

I varje län finns en ansvarig eller en grupp länshundansvariga. Deras främsta uppgift är att verka för att länet har rätt antal instruktörer, utifrån behovet, samt att instruktörerna är väl utbildade och varje år bereds möjligheten till kompetensutbildning (KU). Uppföljning av verksamheten är en annan del som är nödvändig för att kunna utveckla verksamheten. I mitten av augusti träffades de flesta länshundansvariga tillsammans med regionalt funktionsansvarig jaktvårdskonsulent för möte. Det blev ett möte med många bra och utvecklande diskussioner. Bl.a. diskuterades hur vi på bästa sätt erbjuder våra jakthundsinstruktörer vidareutbildning. Att höja kunskapsnivån och de praktiska erfarenheterna är mycket positivt och är bra för både instruktör och deltagare i våra jakthundskurser.

Under året var det planerat för gemensamt KU på tre platser i regionen. Ämnet vi valt var uppdatering 4 Lätta Steg samt att Läsa hund. Tyvärr var intresset bland våra jakthundsinstruktörer inte tillräckligt stort så samtliga tillfällen fick ställas in. Detta var andra försöket på två år i rad. Vi kan tyvärr konstatera att intresset är lågt. Efter en innehållsrik diskussion enades vi om att nästa års vidareutbildning blir gemensam med digital teknik som arbetsredskap och varje län arrangerar träffar för instruktörerna i länet. Uppföljning av årets genomförda verksamhet kommer att ske på samma sätt som i fjol dvs. via en gemensam digital enkät. Enkäten kommer i år även att innehålla möjligheten att lämna synpunkter, tankar och idéer på kommande vidareutbildning.

Nya jakthundsinstruktörer

Under året har vi genomfört instruktörskurser i 4 Lätta Steg (steg 2) på Skedhult samt Apportering – fågel och övrigt småvilt i Agusa. Det var planerat för en 4 Lätta Steg 1 och en 4 Lätta Steg 3 men båda dessa fick ställas in p.g.a. för få anmälningar. Att steg 1 utbildningen blev inställd är kanske inte så förvånande med tanke på att vi under föregående år genomförde tre utbildningar.  Stort tack till steg 4 jakthundsinstruktörerna Ulrica Posse, Marieth Johansson, Birger Fransson samt apporteringsinstruktör Louise Gårdefalk för att ni delat med er av era kunskaper och erfarenheter till våra jakthundsinstruktörer!

Hundägare, delta i utbildning!

Region Syd omfattar de tio sydligaste länen i Sverige. I vårt medlemsregister finns 128 registrerade jakthundsinstruktörer i lydnad och eftersök. Alla instruktörerna är utbildande i Svenska Jägareförbundet och Barbro Börjessons utbildningskoncept 4 Lätta Steg för effektiva och bra jakthundar. Under 2024 har det genomförts flertalet utbildningar, såväl teoretiska som praktiska, i 4 lätta steg valp- vardags- och jaktlydnad och eftersökskurser. På flertalet platser i regionen arrangerar jakthundsinstruktörer kurser i specialträning för t.ex. stående fågelhundar, apportering och eftersök.

Är du intresserad av att delta i hundutbildning och träning är du välkommen att kontakta någon av våra jakthundsinstruktörer. Kontaktuppgifter finns på länsföreningarnas hemsidor.

Jaktvårdskonsulent Fredrik Jönsson