Landet runt

Ungdomarna från region Syd utnyttjade Skedhults kräftfiske till fullo under vildmarkslägret. Foto: Martin Mattsson

Nya erfarenheter på vildmarksläger

REGION SYD Att samla ungdomar från hela regionen för att lära sig mer om jakten, knyta kontakter och ha roligt tillsammans är ett vinnande koncept. Skedhults säteri utanför Eksjö välkomnade 37 förväntansfulla yngre jägare från region Syd till årets vildmarksläger och en hel helg av aktiviteter.

Fågelholksnickring i solen fick avsluta årets vildmarksläger och många ser redan fram emot nästa år. Foto: Martin Mattsson

2024-08-16

Inbjudan till vildmarkslägret går ut till hela regionen och platserna fördelas över länsföreningarna som också bidrar och gör lägret möjligt. De 37 deltagarna, alla mellan 11 och 15 år, anlände en lördagsmorgon i augusti till ett fullspäckat program.

Först på schemat stod en genomgång med representanter från NVR. Här fick ungdomarna lära sig mer om hur eftersök går till, de fick titta närmare på utrustningen och fick en inblick i hundarbetet som krävs.

Mer hundarbete stod sen näst på tur när det var dags för apportering. Deltagarna fick se hur apportörer arbetar och fick själva vara med och kasta dummies som hundföraren sen skickade hunden på - både på land och i vatten.

En stadig lunch senare begav sig alla till Jägaregårdens skjutbana för olika former av hagelskytte och skytte med salongsgevär på rörliga mål. Deltagarna fick även ett smakprov på jägarexamens avståndsbedömning och säker vapenhantering.

- Skyttet var favoritdelen för många och flera önskade sig mer skytte till nästa år, berättar Martin Mattsson, jaktvårdskonsulent i Östergötland och en av lägrets arrangörer. Vi har fått väldigt fin feedback överlag och kombinationen av jaktnära aktiviteter och att bara ha kul tillsammans blir väldigt bra.

Skedhults läge centralt i regionen och med skjutbanor nära till hands är praktiskt. Dessutom har man tillgång till kräftfiskevatten vilket deltagarna utnyttjade på bästa sätt. I sjön nedanför tältlägret där deltagarna skulle övernatta, fiskades kräftor och medan kräftorna kröp i burarna grillade ungdomarna smores runt brasan och hade femkamp.

Söndagen inleddes med besök av hemvärnet som berättade om överlevnad i naturen. Alla deltagare lyckades sen tända varsin eld med eldstål. Efter det var det fritt val mellan bad eller att snickra en fågelholk att ta med sig hem, innan lägret avrundades med ett lotteri där Bengtsson i Korsberga sponsrat med fina priser. Den som ville kunde dessutom avsluta med att provsmaka av kräftorna som fångats kvällen innan.

- Det är nu andra året som vildmarkslägret genomförs i region Syd, säger Martin Mattsson, och det är väldigt positivt med många som träffat nya kompisar och blivit några erfarenheter rikare. Det kommer säkert genomföras igen nästa år, vi återkommer med tid och plats!