Landet runt

Jacob Broborg är ny vikarierande jaktvårdskonsulent i Västra Götalands län. Foto: Privat

Ny jaktvårdskonsulent i Västra Götaland

Jacob Broborg är vikarierande jaktvårdskonsulent i Västra Götalands län under Hanna Ståhls tjänstledighet och berättar här lite mer om sig själv.

2024-09-06

Hej på er!

Allt började i Skövde. Numera, efter en viss övertalning från min sambo, bor vi i den fina trästaden Hjo.

Jag kommer mer eller mindre direkt från tre års studier inom skogsförvaltning, ekologi och miljö via Linnéuniversitetet. Innan dess brötade jag runt på ett av Volvos gjuterier i Skövde under ett antal år.

Jakten introducerades tack vare en kollega, numera god vän, som mer än gärna bjöd med mig till diverse jaktformer. Det är också tack vare honom som kråkjakt ligger högt på listan. Ett minst sagt utmanande vilt att överlista där många "kråktidiga" mornar har slutat i seger till kråkan.

Det finns dock något alldeles särskilt med att gå upp före alla andra. Inklusive viltet. Att få uppleva hur dagen och naturen vaknar upp tillsammans har en otrolig charm. "Det ger en högre närvaro i sin upplevelse". Ett mycket klokt och insiktsfullt citat som jag kom över under skolans tid. Ett citat som jag nu har med mig och ofta reflekterar över ute i naturen.

Annars är "bonnajakt" något som jag finner en viss tjusning i. För mig innebär det småviltsjakter som är både kravlösa och spontana med goda vänner. Och framför allt med hagelbössan.

Över lag är jag intresserad av det mesta som berör djur och natur. Fåglar, floristik, naturvård, ekologi, geologi, friluftsliv är bara några av många intressen. Och givetvis jakten. Tillsammans blir det ett paket passande för en "naturtok".

Är jag inte i naturen på något sätt tillbringas en del tid även i handbollshallen.

Min första dag som jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet var den 12 augusti och jag är för nuvarande anställd fram till sista augusti nästa år (2025). Detta då jag vikarierar för en tjänsteledighet.

Främst kommer min roll bestå av arbete med våra länsföreningar i Västra Götaland. Det ska bli roligt att få bekanta sig med alla engagerade och kunniga medlemmar. Jag tror och hoppas med mitt driv och nyfikna sätt att se på saker kunna bredda perspektivet för vad vi än tar oss an. Förhoppningsvis kan ni lära mig ett och annat ni med.

Säkerhet, moral och etik kan inte nämnas för många gånger. Inte heller vikten av bra statistik och vetenskapligt underlag för att kunna utföra ett trovärdigt arbete av hög kvalitet. Är det något som jag ser extra mycket fram emot är det arbetet med ungdomar.

Under min tid med er hoppas jag hinna få en inblick i så många delar som möjligt av det arbete som Svenska Jägareförbundet utför. Något jag är intresserad av att snegla lite extra på om tid finnes är alla spännande projekt men också viltvård av olika slag då jag anser att viltvård har en given plats inom naturvården.

Njut av årets jaktsäsong och nästa gång du är ute i naturen, ta dig tiden att reflektera över vad som ger DIG en högre närvaro i din upplevelse.

Väl mött,

Jacob Broborg